256 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

256 J 8

Inläggav Leif Fredin » 24 feb 2014, 16:07

256
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Till CVM
Märkning 8-26
Godkänt 1938-12-13
Till F 8 förråd i Karlsborg 1938-12-15 med motor typ My S2 nr 228
Överfluget till F 8 april 1939
Verkstad 1939-05-23 för bl a montering av radiomottagare
Formation 1939-06-06
Verkstad 1939-07-07. Tillsyn av elutrustning
Formation 1939-07-10
Verkstad 1940-01-08. Reparation
Formation 1940-01-13
Verkstad 1940-02-06. Montering av skidställ
Formation 1940-02-10
Verkstad 1940-03-28. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 216 inmonterad
Formation 1940-04-25
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01

Haveri 1940-09-04 vid F 9. Märkning 9-19
Total gångtid: 324 tim
Motor: My S2 nr 216
Total gångtid: 326 tim
Ff vpl Evert Berglund oskadad
Orsak till haveri: Kollision vid körning på marken mellan fpl 19-256 typ J 8 fört av vpl ff Berglund och på parkeringslinjen stående fpl 23-263 typ J 8.
Berglund anförde i huvudsak följande:
Han hade beordrats utköra fpl 19 till parkeringslinjen på fältet. Under utkörningen såg B. alla på flygfältet parkerade fpl. Då B. misstänkte att fpl punkterat öppnade han vänstra sidoluckan samt lutade sig ut för att konstatera om så var fallet. Han höll härvid icke riktningen utan svängde upp mot det närmast stående fpl, vilket stått närmare än beräknat. Han hade fört fpl med ganska hög hastighet på grund av tidsknapphet.

Skador flygplan: Propeller totalhavererad. Höger över- och undervinge diverse skador
Beräknad reparationskostnad: 5.000:- kr

Till CVM 1940-12-06. Liten översyn. motor typ My S2 nr 209 inmonterad
F 9 formation 1941-03-22 med
Överlämnat till F 10 1941-05-13

Nödlandning 1941-09-03, märkning 10-37
Motor: My S2 nr 209
Ff aspirant E Andgren oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av att föraren har använt falltank tills tanken tömts.
Orsak till haveri: Flygplanet slog runt vid nödlandning.
Skador motor: Propeller och propellerväxel skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Nödlandning 1942-02-20 vid Vitemölla. Märkning 10-37
Motor: My S2 nr 209
Ff vpl Bertil Holmborg oskadad
Orsak till nödlandning: Oxidering å fördelarlockets segment å höger magnet.

Haveri 1942-06-04. Påkört av J 8 nr 231
Motor: My S2 nr 209
Orsak till haveri: Kollision med fpl vid körning på marken.
Skador flygplan: Vänster undervinge skadad.
Beräknad reparationskostnad 40:- kr

Överlämnat till F 9 1943-07-26 med motor typ My S2 nr 214
Överlämnat till F 5 1943-10-15
Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-75
Till CVM 1944-04-21. Liten översyn. Motorbyte
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Klar 1945-05-01
Överlämnat till F 1 1946-10-23
Kasserat 1947-02-10 med motor typ My S2 nr 212
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst