250 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

250 J 8

Inläggav Leif Fredin » 21 feb 2014, 17:16

250
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Till CVM
Godkänt 1938-10-04
Överlämnat till F 8 1938-10-05 med motor typ My S2 nr 222
Märkning 8-20
Förråd 1938-10-05
Verkstad 1939-06-06 för bl a montering av radiomottagare
Förråd 1939-06-18
Överlämnat till F 6 1939-07-12 som lån
Återlämnat till F 8 1940-04-09

Haveri 1940-04-18 vid Bromma
Total gångtid: 99:15 tim
Motor: My S2 nr 222
Total gångtid: 102.45 tim
Ff furir H. Molander oskadad

Efter landning började fpl svänga åt vänster och kolliderade med kabelrullar.
Skadan har förorsakats av felbedömning från förarens sida. Med hänsyn till rådande utbildningsläge synes föraren icke böra göras ansvarig för den uppkomna skadan.

Skador flygplan: Höjdroder skador å höger undervinge, kroppen, huvudtank och höger landningsställsben.
Beräknad reparationskostnad 9.500:- kr

F 8 verkstad 1940-04-19
Till CVM 1940-04-30
F 8 formation 1940-06-19 med motor typ My S2 nr 229
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01 med motor typ MyS2 nr 229

Haveri 1940-07-25. Märkning 9-18
Motor: My S2 nr 229
Ff vpl Hasselhuhn oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop vid landning
Skador flygplan: Vänster undervinge totalhaveri. Vänster övervinge smärre skador. Infästningarna för vänster landningsställsben defekta samt anslutna kroppsrör delvis utav. Vänster landningshjul totalhavererat. Bränsletanken defekt.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr

F 9 förråd 1940-07-25
Till CVM 1940-08-20. Haverireparation
Överlämnat till F 10 1941-02-11 med motor typ My S2 nr 238
Verkstad 1941-04-09. Motorbyte. Motor typ My S2 nr 229 inmonterad
Formation 1941-05-12
Verkstad 1941-08-25 för förgasaröversyn och lyftning av cyl.
Formation 1941-09-04

Totalhaveri 1942-05-27 vid Lövestad mellan S:t Olof - Hörby. Märkning 10-9
Gångtid totalt 352.10 tim
Motor: My S2 nr 229
Gångtid totalt 569:40 tim
Ff furir E A Nylén räddade sig med fallskärm. Lätt skadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp. Oljetrycket gått ner till 0.
Orsak till haveri: motorstörning, troligen uppkommen på grund av bränslebrist genom tillfällig blockering av förgasarens munstycke.

Kasserat 1942-07-21 med motor typ My S2 nr 229
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst