Sida 1 av 1

249 J 8

InläggPostat: 21 feb 2014, 17:14
av Leif Fredin
249
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-10-04
Överlämnat till F 8 1938-10-05 med motor typ My S2 nr 219
Märkning 8-19
Förråd 1938-10-05
Verkstad 1939-06-04 för bl a montering av radiomottagare
Förråd 1939-06-18
Formation 1939-08-01
Verkstad 1939-09-12 Montering av bombfällningsanordning
Formation 1939-09-15

Haveri 1940-06-05 Vid Rinkaby. Kollision med målkorv under skjutning. Märkning 12/1 div.F8
Total gångtid: 135:55 tim
Motor: My S2 nr 219
Total gångtid: 145:55 tim
Ff aspirant Birger Amell oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning

Skador motor: Större skador å propeller.
Beräknad reparationskostnad 1.100:- kr

Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01
Till CVM 1940-08-09. Liten översyn
Överlämnat till F 10 1940-10-29
F 10 formation 1940-11-23 med motor typ My S2 nr 237

Haveri 1941-03-19. Märkning 10-8
Motor: My S2 nr 237
Ff vpl ff S-m Englund oskadad
Orsak till haveri: Skott i propeller.
Skador motor: Propeller skadad.
Beräknad reparationskostnad 300:- kr

Nödlandning 1941-03-27. Märkning 10-8
Motor: My S2 nr 237
Ff vpl ff von Heidenstam oskadad
Orsak till nödlandning: Olja överströmmat från oljesumpen till luftintaget under avancerad flygning.

Haveri 1941-05-06, märkning 10-8
Motor: My S2 nr 237
Ff aspirant Andgren oskadad
Orsak till haveri: För hög oljetemperatur.

Till CVM 1941-07-12. Liten översyn
F 10 formation 1942-01-29
Överlämnat till F 8 1942-10-09

Nödlandning 1943-09-23. Avbrutit flygning på grund av stark rökutveckling från motorn. Märkning 8-89
Motor: My S2 nr 207
Ff major Knut Lindahl oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning

Överlämnat till F 9 1944-05-03
Kasserat 1946-05-06. Gångtid 760 tim. Antal flygningar 1549 st. Med motor typ My S2 nr 207

Re: 249 J 8

InläggPostat: 31 maj 2018, 17:39
av Bengt Ekbladh
249 J 8
....
lite om J 8:a 249:s "leverne" vid F10.

https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B79E9E8
bilden bör vara tagen före 1942-09-30...
Då överfördes 10 st. J 8 från F10 till F8..däribland 249
(blev F8-89 och senare F9-89)

Bild finns av F10-8 (och med 10-19)..bild tagen från höger och där syns inget "spökmärke"
Men här kan man se::
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B7EA805
Dock sägs:: Våren 1942 försågs några J 8 vid F10:s 1:a div med ett vitt spöke.

Alltså enl. mig bör fotot vara taget mellan våren -42 till sept -42

Re: 249 J 8

InläggPostat: 09 okt 2018, 17:59
av Bengt Ekbladh
249 J 8
Länkarna funkar ej....kanske
kan Andreas Samuelsson visa oss bilderna?
De var på kronmärkt.