Sida 1 av 1

247 J 8

InläggPostat: 21 feb 2014, 17:10
av Leif Fredin
247
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Till CVM
Överlämnat till F 8 1938-10-01 med motor typ My S2 nr 220
Märkning 8-17
Godkänt 1938-10-04
Förråd 1938-10-15
Verkstad 1939-06-04 för bl a montering av radiomottagare
Förråd 1939-06-15
Formation 1939-08-01
Verkstad 1939-08-29. Bombupphängningsanordning monterad
F 8 form 1939-09
Märkning 6/2 div.F 8
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01
Till CVM 1940-07-09. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 231 inmonterad
F 9 formation 1940-08-18

Totalhaveri 1941-01-08 vid Torslanda. Märkning 9-28.
Gångtid total 321.05 tim
Motor: My S2 nr 231
Gångtid total 313.25 tim
Ff löjtnant Edgard W. E Gustafson omkom

Fpl fick efter start under utgång av trafikvarv motorstopp, Härvid sökte föraren, genom sväng i brant plané sökt vända och ta sig in på fältet för landning. Fpl tog omkring 50 m in på fältet mark mycket hårt, studsades upp och tog ånyo mark 170 m längre bort. Fpl hade tvärat och i hög fart kört mot ett dike, tagit i med nosen i en stengärdesgård samt slagit runt och övertänts.
Orsaken till motorstoppet har icke kunnat fullt fastställas.
Sannolikt är dock, att störningen framkallats av bristande tillförsel av bränsle till förgasaren. Detta synes i sin tur hava förorsakats av att någon förorening m bränslet fastnat mellan ventil och säte i vänstra pumpens överströmningsventil.

Kasserat 1941-01-24 med motor typ My S2 nr 231

Re: 247 J 8

InläggPostat: 01 dec 2016, 18:27
av Bengt Ekbladh
Bild,....numera borttagit....
Delar av nosen tillhörande J 8 Blå Ivar 28 som fick motorstörningar vid starten från Torslanda var vid J 8 vek sig och havererade vid Lysevägen varvid piloten Lt Edgard Gustavsson omkom