245 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

245 J 8

Inläggav Leif Fredin » 21 feb 2014, 17:07

245
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-05-03
Överlämnat till F 1 (F 8 det) 1938-05-03 med motor typ My S2 nr 217
Märkning 8-15
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd 1938-10-03
Formation 1939-04-12
Verkstad 1939-06-08. Liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 239 inmonterad
Formation 1939-08-17
Verkstad 1939-12-04. Reparation
Formation 1939-12-09
Verkstad 1940-04-10. Reparation
Formation 1940-04-13
Till CVM 1940-06-06. Liten översyn
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-08 med motor typ My S2 nr224

Haveri 1940-08-12 Märkning 9-6
Motor: My S2 nr 224
Ff vpl Hasselhuhn oskadad
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr

Överlämnat till F 10 1940-10-29 med motor typ My S2 nr 212

Nödlandning 1941-01-15 vid Bulltofta. Märkning 10-7
Motor: My S2 nr 212
Ff vpl ff Westerberg oskadad
Orsak till nödlandning: Överhettning av olja. Oljekylare avstängd.
Orsak till haveri: Felbedömning vid nödlandning.
Skador flygplan: Större skador å kroppens främre del, baldakin, vingställ och stjärtparti.
Skador motor: Propeller tothav. Skador å avgassamlare.
Beräknad reparationskostnad 25.050:- kr
Totalhaveri

Kasserat 1941-04-04. Gångtid 411 tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst