244 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

244 J 8

Inläggav Leif Fredin » 21 feb 2014, 17:05

244
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-04-27
Överlämnat till F 1 (F 8 det) 1938-04-27 med motor typ My S2 nr 211
Märkning 8-14
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Verkstad 1939-02-02
Formation 1939-02-15

Nödlandning 1939-02-25
Motor: My S2 nr 211
Ff löjtnant F. Barkman oskadad
Orsak till nödlandning: Oljetryck gått ned till 0.

Förråd 1939-04-21
Verkstad 1939-05-08
Formation 1939-05-20

Till CVM 1939-06-10. Liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 213 inmonterad.
F 8 formation 1939-09-05
Verkstad 1939-11-15. Reparation
Formation 1939-11-17
Verkstad 1940-01-05. Passning av skidställ
Formation 1940-01-09
Verkstad 1940-02-20. Reparation
Formation 1940-02-24

Haveri 1940-04-24 vid Bromma. Märkning 2/1 div. F8
Total gångtid: 319 tim
Motor: My S2 nr 213
Total gångtid: 320 tim
Ff aspirant Dick Stenberg oskadad

Skador flygplan: Större skador å höger undervinge.
Å annan materiel: Ett gränsmarkeringsljus å Bromma flygplats sönderslaget.

Beräknad reparationskostnad 3.155:- kr

Efter landning på Bromma slog fpl med högra vingen emot en av de utanför fältet stående kabelrullarna samt omedelbart därefter slog emot gränsmarkeringsljus.


ur protokoll:
Offasp Stenberg anförde i huvudsak följande:
att han efter avslutad avancerad flygning ansatte landning å Bromma flygplats med fpl 244;
att han efter sista insvängningen före landningen observerade två kabelrullar och ett gränsmarkeringsljus till höger om och bakom landningsmärket;
att han riktade in fpl mellan märket och gränsmarkeringsljuset;
att vinden kastad;
att han hade sin uppmärksamhet riktad på märket;
att han tog för givet att han skulle komma till vänster om gränsmarkeringsljuset;
att fpl med högra vingen slog emot en av de utanför fältet stående kaberlrullarna samt omedelbart därefter slog emot gränsmarkeringsljuset;
att han tidigare blivit uppmärksamgjord på att fältet var utmärkt med gränsmarkeringsljus samt att kabelrullar funnos uppställda runt fältet.
Uppläst och vidkänt:

Dick Stenberg
Aspirant

Löjtnant Wilander anförde i huvudsak följande:
att han förde befälet över den flygstyrka, som hade sin verksamhet förlagd till Bromma flygplats;
att han påpekat för eleverna att fältet var omgivet av masker bland annat flodljus, gränsmarkeringsljus och kabelrullar.

Uppläst och vidkänt:
T. Wilander
Löjtnant

Fänrik Albert anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad såsom trafikledare;
att landningsmärke var utlagt cirka 150 m innanför fältgränsen;
att mellanrummet mellan märkets förlängning och gränsmarkeringsljuset var 100 m;
att landningen såg ut att bliva normal varför fpl 244 icke vinkades upp;
att vindstyrkan uppgick till 15 km/tim;
att vinden kastade något.'

Uppläst och vidkänt:
Curt Albert
Fänrik


Depåchefens yttrande och beslut:
Skadan har förorsakats av bristande uppmärksamhet från förarens sida.
Med hänsyn till rådande utbildningsläge synes föraren icke böra göras ansvarig för den uppkomna skadan.
Kronan vidkännes kostnaden för materielens iståndsättande.

Depåchefens yttrande och beslut:
Skadan har förorsakats av bristande uppmärksamhet från förarens sida.
Med hänsyn till rådande utbildningsläge synes föraren icke böra göras ansvarig för den uppkomna skadan.
Barkarby den 10/5 1940.

Georg Gärdin
Chef F 8 depå

F 8 verkstad 1940-04-25. Haverireparation
Formation 1940-05-09

Nödlandning 1940-06-26
Motor: My S2 nr 213
Ff kadett Hedberg oskadad
Orsak till nödlandning: Kört på falltank i stället för huvudtank.

Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01
F 8 verkstad 1940-08-16. Liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 227 inmonterad
Klar 1940-09-25

Haveri 1941-01-23
Motor: My S2 nr 227
Fv vpl korpral Wimmercrantz oskadad
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Nedre vänstra longerongen knäckt.

Till CVM 1941-01-24. Haverireparation
F 9 formation 1941-02-08
Överlämnat till F 10 1941-05-13
F 10 verkstad 1941-08-15. Liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 232 inmonterad.
Formation 1941-12-23

Haveri 1942-07-14 vid Rinkaby. Kollision i luften med J 8 nr 267. Märkning 10-34.
Motor: My S2 232
Ff furir Folke G. Wedin omkom

Haveriet orsakat av att förarna under utförande av skjutning i division mot markmål icke i tid observerat varandra, varigenom de kolliderat i luften.

Kasserat 1942-08-26 med motor typ My S2 nr 232
Senast redigerad av Leif Fredin 07 maj 2014, 08:25, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 244 J 8

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 maj 2014, 19:20

J 8 244
Haveri 1942-07-14 vid Rinkaby. Kollision i luften med J 8 nr 267.
Ff furir Folke G. Wedin omkom
Haveriet orsakat av att förarna under utförande av skjutning i division mot markmål icke i tid observerat varandra, varigenom de kolliderat i luften.

Det var tillämpningsövningar i skjutning mot markmål.
Hela dagen pågår det med att planen i följd efter varandra med 300 m avstånd skjuter.
De båda sista planen..(244 och 267 ) kolliderar vid övningens sista moment.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6422
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst