242 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

242 J 8

Inläggav Leif Fredin » 21 feb 2014, 17:00

242
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt1938-04-27
Överlämnat till F 1 (F 8 det) 1938-04-28 med motor typ My S2 nr 215
Märkning vid leverans 8-12
Formation 1938-04-30

Nödlandning 1938-08-26
Motor: My S2 nr 215
Ff kadett Salvén oskadad
Orsak till nödlandning: Desorientering på grund av dålig väderlek.

Till CVM 1938-09-01. Reparation
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Formation 1938-10-31
Verkstad 1939-02-14
Formation 1939-02-21
Förråd 1939-04-15
Formation 1939-05-09
Förråd 1939-06-08
Till CVM 1939-08-16. Liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 214 inmonterad.
F 8 formation 1939-10-06
Verkstad 1939-11-10. Reparation
Formation 1939-11-23

Haveri 1939-11-27 vid F 8. Märkning 13/2 div.F8
Total gångtid: 201 tim
Motor: My S2 nr 214
Total gångtid: 206 tim
Orsak till haveri: Antändning av fpl vid startning av motorn.
Vid eftertankning av fpl nr 242 bensin runnit över och samlats både i flygkroppen och på marken under flygplanet. Antändningen av bensinen på marken skett genom brinnande bensin från förgasaren (ev. avgasflamma).
Elden slog omedelbart över på flygkroppens undersida och övertände denna.
En ”Pyréne-spruta” visade sig ineffektiv för släckning av elden. Elden hann få avsevärd spridning innan de 2 skumsläckningsapparater (typ ”Phylax S 60”) som genast drogs fram började funktionera.
Vid startning av flygplanet var eldsläckare typ Pyréne placerad på ett avstånd av c:a 40 m från flygplanet.
Skador flygplan: Större skador på kroppens under- vingarnas och stjärtpartiets beklädnad och profilering.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr

Verkstad 1939-11-28
Till CVM 1939-12-11. Haverireparation
F 8 formation 1940-05-22 med motor typ My S2 nr 233
Verkstad 1940-05-23. Montering av radio
Formation 1940-05-25
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01

Haveri 1940-09-26 vid Fårösund. Märkning 9-4
Total gångtid: 347 tim
Motor: My S2 nr 233
Total gångtid: 310 tim
Orsak till haveri: Påkört vid körning på marken med J 8 nr 246
Skador flygplan: Propeller totalhavererad.
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr

Överlämnat till F 10 1940-10-29
Verkstad 1941-03-01. Liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 213 inmonterad
Formation 1941-08-28

Nödlandning 1942-04-07 vid Gaddaröd, Degeberga, Önneköp. Märkning 10-5
Motor: My S2 nr 213
Ff fänrik A G Palmquist skadades.
Orsak till nödlandning: Motorstopp. Oljetrycket gått ned till 0.
Haveri orsakat av motorstörning under lågflygning, varvid nödlandning vid Degeberga misslyckades
Totalhaveri

Kasserat 1942-06-11. Gångtid 437:40 tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst