238 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

238 J 8

Inläggav Leif Fredin » 14 feb 2014, 12:00

238
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt1938-05-10
Levererat till F 1 F 8 det) 1938-05-16 med motor typ My S2 nr 203
Märkning 8-8

Nödlandning 1938-08-26 vid Ytterhörna kyrka
Motor: My S2 nr 203
Ff kadett Sigvard Beck-Friis oskadad
Orsak till nödlandning: Desorientering på grund av dålig väderlek.
Orsak till haveri: Felbedömning och landningsfältets beskaffenhet.
Skador flygplan:Townendring deformerad. Vänster landningsställsben med hjul deformerat. Båda kroppslongerongerna vänster sida brustna i närheten av landningsställsbenens infästningar. Sättningar i motorfundamentet.
Skador motor: Propellern avbruten. Undre cylindrarna skadade.
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr

Till CVM 1938-09-08; haverireparation och motorbyte. Motor typ My S2 nr 223 inmonterad
Överlämnat till F 10 1941-01-25

Haveri 1941-03-15, märkning 10-4
Motor: My S2 nr 223
Ff vpl ff Larsson oskadad
Orsak till haveri: Skott i propeller.
Skador motor: Propeller skadad.
Beräknad reparationskostnad 300:- kr

Haveri 1941-05-06, märkning 10-4
Motor: My S2 nr 223
Ff asp Runeborg oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning.
Skador flygplan: Höge undervinge skadad.
Skador motor: Propeller skadad.
Beräknad reparationskostnad 200:- kr

Verkstad 1941-06-12; liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 238 inmonterad
Formation 1941-06-27
Till CVM 1941-07-09; liten översyn. Motor typ My S2 nr 230 inmonterad
F 10 formation 1941-09-05

Haveri 1942-07-03. Märkning 10-4
Motor: My S2 nr 230
Ff aspirant Stig Sjöholm oskadad
Orsak till haveri: Motorskärning.
Skador motor: Motorn troligen skurit.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr

Motor ty My S2 nr 238 inmonterad 1942-07-10
Överlämnat till F 8 1942-10-09
F 8 verkstad 1943-12-16 för nedmontering för transport till CVM per järnväg
Till CVM 1943-12-21; liten översyn, motorbyte
F 8 verkstad 1944-06-19
Formation 1944-07-13
Kasserat 1945-12-18. Gångtid 637:45 tim. Antal flygningar 1522 st. Motor typ MyS2 nr 237, gångtid 753 tim. ”Dåligt skick”

Till Centrala Verkstadsskolan i Strömbacka, Piteå enl MN 730:75 av 1946-03-22
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst