236 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

236 J 8

Inläggav Leif Fredin » 14 feb 2014, 11:55

236
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Levererat till F 1 (F 8 det) 1938-04-29 med motor typ My S2 nr 201
Märkning 8-6
Godkänt 1938-04-30
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Verkstad 1939-01-18 för besiktning och justering
Formation 1939-02-06
Förråd 1939-04
Formation 1939-05-08
Till CVM-Fc 1940-05-31
Återlämnat till F 8 1940-06-10
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01 med motor typ MyS2 nr 205

Haveri 1940-08-20. Märkning 9-16
Motor: My S2 nr 205
Ff löjtnant Ahlström oskadad
Orsak till haveri: Kollision med vält vid körning på marken.
Skador flygplan: Propeller totalhavererad. Höger undervinge: Främre balk krökt samt smärre skador å spryglar och framkant.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr

Till CVM 1940-11-29; liten översyn. Motor typ My S2 nr 219 inmonterad.
F 9 formation 1941-03-08
Överlämnat till F 10 1941-06-27

Totalhaveri 1941-10-06 i Kattegatt, Tylösand. Märkning 10-32
Motor: My S2 nr 219
Ff aspirant C. Peter von Heidenstam omkom

Totalhaveri inträffade under övningsflygning med 3.div/F 10, långflygning Bulltofta-Såtenäs längs med västkusten. 1 rote följde kusten från Båstad mot Tylösand, där fullständig tjocka med endast 200-300 m sikt samt bleke rådde. Fpl flög på lägsta höjd ut över havet. Vid försök att flyga in mot land hade planen endera kolliderat eller troligare flugit i vattnet.

Kasserat 1941-12-12. Gångtid 507 tim. Motor typ My S2 nr 219. Gångtid 310 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst