285 J 8A

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

285 J 8A

Inläggav Leif Fredin » 01 mar 2014, 11:21

285
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-07-05 ”reservfpl”
Till CVM 1938-07-29 med motor typ BMy S3 nr 42050
Märkning 8-55
Överlämnat till F 8 1939-07-29
Förråd 1939-10-05
Verkstad 1939-11-16. Reparation
Förråd 1939-12-01
Verkstad 1939-12-17. Passning av skidställ
Överflyttat till FF 1939-12-
Till F 19
Till F 8 förråd 1940-03-30
Verkstad 1940-04-06. Reparation
Formation 1940-04-18

Haveri 1940-04-22 vid Bromma.
Total gångtid: 138.55 tim
Motor: BMy S3 nr 42050
Total gångtid: 149.40 tim
Ff aspirant Carl Lothigius oskadad
Skador motor: Motorskärning, troligen vandrande bussning i huvudvevstaken.
Orsaken till haveriet är förslitning av materiel.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr

F 8 verkstad 1940-05-07. Liten översyn
Formation 1940-05-13
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-10-08. Reparation
Överlämnat till F 10 1940-10-15

Totalhaveri 1941-02-05 vid S Hyby, kollision med J 8A nr 284. Märkning 10-27
Motor: BMy S3 nr 42933
Ff vpl Carl Gustaf Sandblom räddade sig med fallskärm.

Totalhaveri på grund av kollision vid återsamling. Fpl 26 tog mark efter lodrät piké på ett fält sydväst gården 300 m syd Hyby. Fpl 27 tog mark efter nära lodrät piké vid vägen 300 m syd Hyby, fpl sönderföll i luften.
Haveriet har orsakats av att 2. rotechef i 1. grp under återsamling till V-form efter spridning och undanmanövrar för lv, bakifrån och underifrån kolliderat med 2:an i roten. Anledningen härtill är, att rotech vid återsamlingens början, bländad av solen, felaktigt bedömde att 2:an i roten låg bakom hans eget fpl, dvs år höger. I själva verket låg han framför rotech fpl och drog sig, pga det sätt varpå återsamlingen utfördes, under samlingens gång ytterligare längre fram i förhållande till rotech. 2:an hade stöd för detta förfaringssätt i den instruktion, som vid F 10 depå utfärdats för återsamling, nämligen att varje fpl intager sin plats i grp utan föregående samling i rote. Pga härav påpekas, att vid samling skall det lägre förbandet samlas före det högre förbandet

Kasserat 1941-02-28. Gångtid total 337 tim. Motor typ BMy S3 nr 42933. Gångtid total 204 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst