Sida 1 av 1

280 J 8A

InläggPostat: 28 feb 2014, 12:58
av Leif Fredin
280
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Till CVM
Godkänt 1938-06-25
Till F 8 förråd i Karlsborg 1938-11-04 med motor typ BMy S3 nr 42053
Märkning 8-50
Överflugen till F 8 april 1939
Verkstad 1939-04-27 för bl montering av ksp, radiostation, antenn
Formation 1939-05-05
Verkstad 1939-06-01 för bl a montering av bombupphängningsanordning
Formation 1939-06-04

Totalhaveri 1939-07-01 i Hanöbukten, (Utklippan)
Motor: BMy S3 nr 42052
Ff furir Carl G. Andersson räddade sig med fallskärm.
Orsak till haveri: Motorstopp över hav.

Kasserat 1939-08-08

Re: 280 J 8A

InläggPostat: 05 maj 2014, 21:24
av Bengt Ekbladh
280 J 8A
Totalhaveri 1939-07-01 i Hanöbukten, (Utklippan)
Motor: BMy S3 nr 42052
Ff furir Carl G. Andersson räddade sig med fallskärm.
Orsak till haveri: Motorstopp över hav.
Kasserat 1939-08-08

Tidningar säger::
Ett jaktflygplan från F8 anmäles försvunnet.
En rote flög från F8 på förmiddagen mot Nybro, nära Ystad, där övningar fn. .pågår.
Roten skiljs åt och när Carl G. Andersson når 21 distansminuter ut över Hanöbukten på 2000m brister ett oljerör med motorstopp som följd.
Andersson hoppar och räddas av en seglare.

Furir Andersson är en van och beprövad pilot , som varit med om flera haverier tidigare.
…...(( har du uppgifter om dessa......hör av dig!))

Vidareuppgifter<<<.
Flera motor haverier har inträffat vid F8 den senaste tiden,,, bla med den tappade propellern,
Kommer vi till sen...piloten där landade.