279 J 8A

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

279 J 8A

Inläggav Leif Fredin » 28 feb 2014, 12:57

279
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Till CVM
Godkänt 1938-06-25
Överlämnat till F 8 1938-10-07 med motor typ BMy S3 nr 42043.Förråd
Märkning 8-49
Verkstad 1939-04-11 för bl a montering av radiostation
Formation 1939-04-29
Verkstad 1939-09-03. Montering av bombfällningsanordning
Formation 1939-09-08
Förråd 1939-10-05
Verkstad 1939-11-30. Reparation
Förråd 1939-12-01 (?)
Verkstad 1939-12-14. Passning av skidställ
Överflyttat till FF 1939-12-21
Till F 19
Till F 8 förråd 1940-03-30
Verkstad 1940-04-11. Reparation
Formation 1940-04-25 med motor typ BMy S3 nr 42041

Haveri 1940-04-30 vid Bromma.
Total gångtid: 176 tim
Motor: BMy S3 nr 42041
Total gångtid: 239 tim
Ff flygelev Per Gibson oskadad
Skador motor: Motorn skurit.
Orsaken till haveriet är förslitning av materiel.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr

Till F 8 verkstad 1940-05-04. Liten översyn. Motor typ BMy S3 nr 42935 inmonterad
Formation 1940-06-08
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-10-11. Reparation
Överlämnat till F 10 1940-10-15
Verkstad 1940-12-03; motorbyte. Motor typ Bmy S3 nr 42053 inmonterad
Formation 1940-12

Haveri 1941-03-03. Märkning 10-24
Motor: BMy S3 nr 42053
Ff vpl Bülow oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning å permanentbelagd bana.
Skador flygplan: Höger landningshjul deformerat. Ramröret vid h. landningsställsben knäckt.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr

Verkstad 1941-03-14. Haverireparation
Formation 1941-06-27

Haveri 1941-07-10. Märkning 10-24
Motor: BMy S3 nr 42053
Ff löjtnant R Arvroth oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning. Bromsarna bristande funktion.
Skador flygplan: Höger undervinge knäckt.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr

Verkstad 1941-09 för justering av bromssystemet
Formation 1941-10-03
Verkstad 1941-12-10. Reparation
Formation 1941-12-19

Haveri 1942-01-15 vid Bulltofta. Märkning 10-24
Motor: BMy S3 nr 42053
1. mek korpral Stig Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Kollision vid bogsering. Vid bogsering har vänstra övervingen kolliderat med östra porten i 3.div. hangar och höger undervinge kolliderat med en bil.
Skador flygplan: Vänster övervinge och höger undervinge skadade.
Beräknad reparationskostnad 200:- kr

Nödlandning 1942-08-25. Märkning 10-24
Total gångtid: 501 tim
Motor typ BMy S3 nr 42050
Total gångtid: 203.15 tim
Ff offasp 8534 45/41 Bengt Olof Johan Fryklund oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar. Motorn skurit. Målet hänskjutet till Krigsrätt för undersökning
Skador flygplan: Vingduken å baldakinens översida sönderriven.
Skador motor: Motorn skuren (riklig förekomst av stora spån)
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 500:- kr.
Motor 8.000:- kr
Summa 8.500:- kr.

Ur protokoll

Hållet vid förhör angående materiel som skadats den 25/8 1942 vid F 10 D

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Under dykning efter höjdflygning slets vingduken å baldakinens översida sönder; efter det plané fortsatte en tid, inträffade motorstörning och efter nödlandning visade det sig att motorn skurit.


Offasp 6534 45/41 Fryklund anförde i huvudsak följande:
att han med fpl nr 24 beordrats verkställa höjdflygning;
att det var första passet flygplanet flögs för dagen:
att flygplanet lämnats u.a.;
att stigningen fortgått till 8700 m höjd;
att under stigningen oljetemp varit omkring 65° och oljetrycket mellan 5 och 6 kg/cm²;
att han uppnått 8700 m höjd, dragit av gasen och dykit c:a 800 m;
att dykningen varat omkring 8 sek;
att han gått ur dykningen på c:a 6500 m höjd;
att dykningen verkställts i spiral:
att farten vid urtagningen var c:a 500 km/tim;
att han ansåg att motorvarvet varit omkring 2400 v/min;
att under upptagningen duken på baldakinens översida slitits bort;
att motorn i den fortsatta planén, med 40° vinkel och 300 km/tim, gått u.a. till c:a 300 m höjd;
att på c:a 300 m höjd varvet gick ner till 1400 v/min, temperaturen had då gått upp till 100° och oljetrycket ned till 2 kg/cm²;
att han då verkställt nödlandning på flygfältet;
att såväl yttre som inre oljekylare varit inkopplade hela tiden.

Uppläst och vidkänt:
Bengt Fryklund

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Motorn har skurit;
till skärningen har bidragit, att under övning i höjdflygning asp F gjort en dykning, varvid tillåten max-hast överskridits; varvet på motorn har med all sannolikhet varit högre än angivet.

Malmö den 27/8 1942 G. Asklin
Förhörsledare
Baltzar Wirfält
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet hänskjutes till krigsrätt.

Malmö den 17/9 1942
Knut Zachrisson
Depåchef

Överlämnat till F 5 1943-10-04 med motor typ BMy S3 nr 42058
Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-84
Kasserat 1945-06-30. Gångtid total 740.35 tim, efter LF 239.35 tim. Antal flygningar 1360 st. Motor typ BMY S3 nr 42058, gångtid total 746.25 tim, efter SM 242.35 tim.
Fpl till Verkstadsskolan i Sundsvall (FF, MF 89:174 daterad 1945-08-20)
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst