278 J 8A

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

278 J 8A

Inläggav Leif Fredin » 28 feb 2014, 12:54

278
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
c/n: G5/59066
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-06-09
Levererat till F 1 (F 8 det) 1938-06-10 med motor typ BMy S3 nr 42049. Förråd.
Märkning 8-48
Formation 1938-08-28
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd 1938-10-03
Verkstad 1939-04-11 för bl a utbyte av antenn, montering av samtliga ksp, radiostation
Formation 1939-04-21

Haveri 1939-06-29
Motor: BMy S3 nr 42049
Ff fänrik C Albert oskadad
Orsak till haveri: Kollision vid körning på marken med J 8A nr 277
Skador flygplan: Större skador på sidoroder, höjdroder, högerhalva, stabilisatorstag vänster bakre. Mindre skador på fena, stabilisator vänster halva.
Beräknad reparationskostnad 1.350:- kr

Bild
Foto: Krigsarkivet AMF nr Flyg 570

Förråd 1939-10-01
Verkstad 1939-12-05. Passning av skidställ
Överflyttat till FF 1939-12-21

Bild
F 2 Hägernäs 1939-12-29. Foto: Krigsarkivet,F 2 nr F2-39-74

Till F 19
Till F 8 förråd 1940-03-30

Bild

Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-06-27. Liten översyn. Motor typ BMy S3 nr 42058 inmonterad
Formation 1940-08-31
Överlämnat till F 10 1940-10-15

Nödlandning 1940-10-16
Motor: BMy S3 nr 42058
Ff fänrik B Krantz oskadad
Orsak till nödlandning: Bränsletillförsel fungerade icke vid övergång från huvudtank till falltank.
Undersökningsprotokoll D nr -

Haveri 1941-01-29. Märkning 10-23
Motor: BMy S3 nr 42058
Ff vpl Swensson oskadad
Orsak till haveri: Kollision med gränsmarkeringsljus vid körning på marken.
Skador motor: Propeller kass.
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr

Förråd 1941-03-28
Formation 1941-04-30

Bild

Haveri 1943-08-25 vid Exens flygfält. Haveri i landningen. Märkning 10-75
Motor: BMy S3 nr 42047
Ff resoffasp Ingmar Lundström oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning
Skador flygplan: Propellerspetsarna avslagna.
Beräknad reparationskostnad 928:- kr

Överlämnat till F 5 1943-10-04

Nödlandning 1943-11-12. Märkning 20-75
Motor: BMy S3 nr 42047
Ff kadett Muchow
Orsak till nödlandning: Motorstopp vid övergång till falltank på grund av bränslebrist huvudtank till följd av onormalt hög förbrukning.
Skador flygplan: Vänster undervinge: två spryglar och bakre bulten skadade. Höger undervinge: en sprygel skadad. Diverse skador på beklädnaden.
Beräknad reparationskostnad 400:- kr

Nödlandning 1943-11-12, märkning 20-75

Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-83

Haveri 1945-02-30. Märkning 20-83

Kasserat 1945-06-30. Gångtid total 699:10 tim. Antal flygningar 1362 st. Med motor typ BMyS3 nr 42058
Fpl med motor till F 1 för instruktionsändamål.

Fpl överlämnat till F 1 1945-09-22
Senast redigerad av Leif Fredin 04 jan 2015, 12:56, redigerad totalt 4 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 278 J 8A

Inläggav Johnny Comstedt » 03 jan 2015, 22:34

Johnny Comstedt
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo


Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst