275 J 8A

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

275 J 8A

Inläggav Leif Fredin » 28 feb 2014, 12:45

275
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-06-09
Levererat till F 1 (F 8 det) 1938-06-10. Motor typ BMy S3 nr 42047. Förråd
Märkning 8-45
Formation 1938-08-30
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd 1938-10-03
Formation 1939-03-33
Verkstad 1939-04-18 för bl a montering av samtliga ksp, radiostation
Formation 1939-04-29
Verkstad 1939-09-08. Montering av bombfällningsanordning
Formation 1939-09-13
Förråd 1939-10-05
Verkstad 1939-11-15. Reparation
Förråd 1939-11-29
Verkstad 1939-12-16. Passning av skidställ
Överflyttat till FF 1939-12-21
Till F 19
Till F 8 förråd 1940-03-30
Verkstad 1940-04-06. Reparation
Formation 1940-04-30

Haveri 1940-05-04
Total gångtid: 208.55 tim
Motor: BMy S3 nr 42047
Total gångtid: 211.55 tim
Skador motor: Motorn skurit.
Orsaken till haveriet är förslitning av materiel.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr

Verkstad 1940-05-04. Liten översyn. Motor typ BMy S3 nr 42934 inmonterad
Formation 1940-06-06
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-10-10. Reparation
Överlämnat till F 10 1940-10-15
Förråd 1941-03-18
Formation 1941-04-30

Verkstad 1941-07-05
Till CVM 1941-07-16
F 10 verkstad 1941-08-01 (?). Motor typ Bmy S3 nr 42045 inmonterad
Förråd 1941-11-25
Formation 1941-12-20

Nödlandning 1943-06-10. Märkning 10-72
Total gångtid: 577.35 tim
Motor: BMy S3 nr 42054
Total gångtid: 137.35 tim
Flygförare offasp vpl korpral 1756-7-42 Westöö oskadad
Orsak till nödlandning: Motorskärning
Skador flygplan: inga
Skador motor: Motorn skurit

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning på grund av lågt oljetryck.

Offasp vpl korpralen 1756 Westöö berättade:
Han skulle göra en höjdflygning till 9000 m. Fpl mottogs fulltankat med full oljetank enligt rapport från 1. Mek. Alla oljekylare inkopplade från starten. Stigningen utfördes med boosttryck +150 kg/cm². Oljetemperatur och tryck kontrollerades ofta och de voro normala. Oljetemperaturen icke full 60°. Enligt förarinstruktion använde han blandningsreglaget från 3500 m. Enligt order från övningsledaren gjorde han stigningen från 5000 m i etapper med 1000 m intervaller och 1 min planflykt med minskat gaspådrag mellan intervallerna. På 6700 m var oljetemperaturen och –tryck normala (kontrollerades). På 7000 m hade oljetemperaturen stigit 20° till 80° och trycket sjunkit till 1-2 kg/cm². Han gick då i planflykt ungefär 1 minut för att se om temperaturen skulle sjunka. Då detta icke skedde drog han av gasen och planerade mot hemmafältet. Oljetemperaturen höll sig kvar på 80° trots alla oljekylare. Under planén gjorde han två mindre pådrag för att kontrollera att motorn tog, vilket den gjorde. Efter landning på hemmafältet körde han på lågt varv in till hangaren.

Uppläst och vidkänt:
Hans Åke Westöö
Offasp 1756.

Furir 336 Hyalt berättade:
Han är 1. mek på fpl 275. Fpl hade uppkörts på morgonen utan anmärkning, varefter han enligt instruktionerna tog sumpprov, som var alldeles rent. På eftermiddagen hade flygplanet gått ett 50 m pass under höjdflygning med asp Edström som förare varvid ingen anmärkning fanns. Efter detta pass skedde tankning med bensin och olja, varvid c:a 3½ liter olja påfylldes. Före överlämnandet till nästa pass förare, asp Westöö, gjordes en mindre uppkörning på 1600 varv, varvid alla instrument visade normalvärden. Efter asp Westöös landning mottog han fpl och kontrollerade att oljeåtgången hade varit normal. Endast obetydligt olja hade stänkt ut. Sumpprov togs omedelbart varvid metallspån erhölls. Motorn har tidigare gått utan anmärkning.

Uppläst och vidkänt:
Sten Hyalt
F 336

Komplettering till förhör med anledning av haveri
Med fpl n:ris 72/275 och 73/276.


Chefmek, furir 552-67-37 Björnsson, anförde:
att han kontrollerade oljemängden i tanken på fpl 72/275 efter haveriet,
att tanken visade sig vara nästan full,
att han vid kontroll av fpl 73/276 funnit tanken tom men ur oljesumpen kunnat tappa ur omkring 15 liter olja från vevhuset,
att övrig olja pressats ut genom andningsstudsarna och runnit efter flygkroppen.

Malmö den 1. juli 1943.
Stig Norlin
Ch 3. div

Uppläst och vidkänt:

Vid företagen besiktning av oljepumpen till motor typ BMyS3 nr 42054 har icke framkommit något, som tyder på, att motorskärningen förorsakats av felaktighet på oljepumpen.

Malmö den 2 juli 1943
S. Åkerlind
Tygofficer

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Motorskärning föreligger. Direkta orsaken kan icke fastställas men följande kan ha bidragit:
1) att enligt to 177/39 skall olja av typ Green Band användas under sommarförhållanden, men motorerna körs enligt order från avd VI på Red Band 100 (/vinterolja)
Enligt samma to må denna tunnare olja användas sommartid.
2) Enligt förarinstruktion skall blandningsreglage användas från c:a 4000 m höjd.
Detta förfaringssätt kan medföra överhettning av motorn.

Malmö den 11/6 1943
Stig Norlin
Förhörsledare
R Forssén Protokollförare

Beslut:
Haveriet har förorsakats av motorskärning.
Orsaken härtill har icke kunnat fastställas, men synes orsaken ha varit läckage i returoljeledningen mellan oljesump och returoljepump.
Fpl förare, off asp 1756 Westöö, eller annan personal har icke brustit i aktsamhet.
Materielen iståndsättes. Kronan vidkännes kostnaden.

Malmö den 3/7 1943
Knut Zachrisson
Depåchef
/S. Åkerlind

Överlämnat till F 5 1943-10-15. Motor typ BMy S3 nr 42934

Nödlandning 1943-11-03, märkning 20-72
Motor: BMy S3 nr 42934
Ff furir Kronvall oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp under glidflykt före landning på grund av för lågt tomgångsvarv under rå-dande vädersituation.

Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-80

Nödlandning 1945-02-02. Märkning 20-80
Motor: My S3 nr 42934
Ff offasp Karlsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1945-09-04. Gångtid 816:35 tim. Antal flygningar 1559 st. Motor typ BMy S3 nr 42934, gångtid 490 tim.

Till Spånga skolor för yrkesundervisning enl MN 730:106 av 1946-11-06
Senast redigerad av Leif Fredin 08 jul 2016, 12:38, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 275 J 8A

Inläggav Roger Andreasson » 18 mar 2014, 18:53

Roger Andreasson
 
Inlägg: 650
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: 275 J 8A

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 mar 2014, 19:24

Toppen Roger.
Har du någon ide hur länge 275:an "utstod" sådana närgångna undersökningar?
mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: 275 J 8A

Inläggav Roger Andreasson » 18 mar 2014, 19:29

Tyvärr inte.
Roger Andreasson
 
Inlägg: 650
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00


Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst