266 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

266 J 8

Inläggav Leif Fredin » 27 feb 2014, 10:26

266
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-05-10
Överlämnat till F 1 (F 8 det) 1938-05-16 med motor typ My S2 nr 208
Märkning 8-36
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Verkstad 1939-03-01
Formation 1939-03-08
Verkstad 1939-04-25
Formation 1939-05-11
Förråd 1939-06-14
Verkstad 1939-09-12. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 237 inmonterad
Formation 1939-11-07
F 8 verkstad 1940-06-10. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 226 inmonterad
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-23
Till CVM 1941-04-08. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 202 inmonterad
Överlämnat till F 10 1941-07-30
Förråd 1941-07-31
Formation 1941-08-27
Märkning 10-41
Överlämnat till F 5 1943-11-06 med motor typ My S2 nr 208

Nödlandning 1944-01-26 Märkning 20-8
Motor: My S2 nr 208
Ff kadett Ströman oskadad
Orsak till nödlandning: Brustna elektroder i tre tändstift.
Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-78

Haveri 1945-02-20. Märkning 20-78
Motor: MyS2 nr 208
Orsak till haveri: Kollision under stationstjänst
Skador flygplan: Vänster och höger undervingspetsar skadade
Skador motor: Propellern kass.
Beräknad reparationskostnad 3.300:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Motorskärning 1946-04-01.
Kasserat 1946-08-22. Gångtid 942.10 tim. Antal flygningar 1814 st. Med motor typ My S2 nr 208
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst