265 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

265 J 8

Inläggav Leif Fredin » 27 feb 2014, 10:25

265
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-05-10
Överlämnat till F 1 (F 8 det) 1938-05-16 med motor typ My S2 nr 209
Märkning 8-35
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Verkstad 1939-03-01
Formation 1939-03-15

Nödlandning 1939-03-15
Motor: My S2 nr 209
Ff löjtnant K Lagerström oskadad
Orsak till nödlandning: Igenoljade tändstift.

Verkstad 1939-04-05
Formation 1939-05-10
Förråd 1939-06-14
Till CVM 1939-07-14. Liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 236 inmonterad
Överlämnat till F 6 1939-09-25 som lån
Återlämnat till F 8 1940-04-09
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01

Haveri 1940-09-05. Märkning 9-10
Motor: My S2 nr 236
Ff vpl Bäckström oskadad
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Till F 8 verkstad 1940-09-05. Liten översyn.
Överlämnat till F 10 1941-10-29
Verkstad 1940-12-01 (?)
Formation 1941-04-01 med motor typ My S2 nr 208
Verkstad 1941-04-16. Motorbyte. Motor typ M S2 nr 216 inmonterad
Formation 1941-05-10
Märkning 10-15 (1942-06-08)
Överlämnat till F 8 1943-04-12

Haveri 1943-05-24 vid F 8, Barkarby. Märkning 8-66, tillhörde 2/F 8
Total gångtid: 643.50 tim
Motor typ MyS2 nr 224
Total gångtid: 466 tim
Flygförare asp Åke Lind oskadad
Orsak till haveri: Motorstopp på 8.500 m höjd (oljan troligen frusit)
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Motorskärning.
Beräknad reparationskostnad: 3.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Motorskärning vid flygning på hög höjd

Asp Lind anförde i huvudsak följande:
att han varit beordrad utföra flygning upp till 10000 m höjd
att oljetrycket sjönk till 0 kg å 8500 m höjd, och motorn stannade
att han dök igång motorn varvid oljetrycket blev normalt, men oljetemp steg till 105°
att han kuperade motorn och ansatte landning å F 8 flygfält utan anmärkning.

Uppläst och vidkänt:
Åke Lind
Aspirant

Fanj. Friberg anförde i huvudsak följande:
att han då fpl kom in på uppställningsplatsen konstaterade stort oljelager å sidsn och under kroppen
att oljan tydligen slungats ut genom motorns urluftningsrör
att oljetanken var i det närmaste tom.

Uppläst och vidkänt:
H. Friberg
Fanj.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att oljan troligen stelnat i ledningarna vid flygning å den höga höjden och låga ytterluftstemp, varvid returoljepumpen ej återfört oljan till tanken utan denna tömts.

Barkarby den 11/6 1943
F. Lambert-Meuller
Förhörsledare
H. Friberg
Protokollförare

Beslut:
Motorstörningen har sannolikt inträffat som följd av bristande funktion hos returoljepumpen.
Ingen har genom slarv eller vårdslöshet varit vållande till skadan.
Kronan vidkännes kostnaden för materielens iståndsättande.

Barkarby den 22/6 1943.
L.G. Hägglöf
Chef F 8 depå.

Överlämnat till F 13 1943-10-20 med motor typ My S2 nr 209
Märkning 13-66
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1947-03-17 med motor typ My S2 nr 209. Fpl ej flugits sedan 1946-02-19
Senast redigerad av Leif Fredin 18 jun 2016, 07:12, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 265 J 8

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 maj 2014, 17:51

J 8 265
Leif skrev::
Kasserat 1947-03-17 med motor typ My S2 nr 209. Fpl ej flugits sedan 1946-02-19
Den sist kasserade Gladiatorn, med en ggt av nästan 794 timmar
Att den var kvar så länge sägs vara att 265 erbjöds för försäljning till Danmark.
Ingen affär blev av och därefter kasserades 265...(söker uppgifter om denna tilltänkta försäljning )

Mycket tyder på att 265 kom till Norrköping.// Oxtorget.

>>Skolan, Norrköpings stads yrkesundervisnings anstalt, blir erbjuden ett flygplan från F 13 den 7 mars 1947, men avböjer detta pga att man inte har någon hangar att husera den i. J 8 nr. 265 blev kasserad 470317 så det stämmer bra! Det är då troligt att den blir placerad på Oxtorget i stället vilket stämmer bra med nedanstående bild. Med lite god vilja så har denna J 8 nr. 66 på fenan! >>
viewtopic.php?f=1&t=3399&start=25
Finns meruppgifter är det välkommet.
Bengt
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst