263 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

263 J 8

Inläggav Leif Fredin » 27 feb 2014, 09:22

261
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Till CVM
Godkänt 1939-04-20
Levererat till F 8 1939-04-21 med motor typ My S2 nr 235
Märkning 8-33
Förråd 1939-04-22
Verkstad 1939-05-11 för bl a montering av radiomottagare
Förråd 1939-05-29
Formation 1939-06-02
Verkstad 1940-01-02. Reparation
Formation 1940-01-09
Verkstad 1940-01-20. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 215 inmonterad.

Nödlandning 1940-03-11
Motor: My S2 nr 215
Ff flygingenjör 3 gr S Åkerlind oskadad
Orsak till nödlandning: Onormala vibrationer genom isbildning.

Formation 1940-03-15
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01

Haveri 1940-09-04 vid Fårösun. Märkning 9-23
Total gångtid: 332 tim
Motor: My S2 nr 215
Total gångtid: 343 tim
Orsak till haveri Kollision vid utkörning från parkeringsplats. med J 8 nr 256
Skador flygplan: Vänster över- och undervinge diverse skador
Beräknad repkostnad 5.000:- kr

Till CVM 1940-11-04. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 222 inmonterad
F 9 formation 1941-03-21
Överlämnat till F 10 1941-06-27

Haveri 1942-02-09 vid Rinkaby. Kollision med bensinmack efter landning. Märkning 10-40
Motor: My S2 nr 222
Ff vpl Torsten Höjrup oskadad
Orsak till nödlandning:
Orsak till haveri: Kollision med bensinmack vid utrullning efter landning. Målet hänskjutet till krigsrätt
Skador flygplan: Propeller totalhavererad. Avgassamlare, motorfundament, undre vänster ramrör å fplkroppen deformerade. Vänster fjäderben större skador. Höger undervinge skador.
Skador motor: Propelleraxel och propellernav deformerade.
Beräknad reparationskostnad 8.500:- kr

F 10 verkstad 1942-02-12. Haverireparation
Överlämnat till F 9 1943-07-26 med motor typ My S2 nr 217
Överlämnat till F 5 1943-10-15

Nödlandning 1944-02-10 Märkning 20-7
Motor: My S2 nr 217
Ff kadett Sjöholm oskadad
Orsak till nödlandning: För låg nivå i förgasaren
Orsak till haveri: -

Nödlandning 1944-03-30 Märkning 20-7
Motor: My S2 nr 217
Ff kadett Lind oskadad
Orsak till nödlandning: Sotiga och igenoljade tändstift.

Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-77
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1946-08-23. Gångtid 822 tim. Antal flygningar 1559 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst