231 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

231 J 8

Inläggav Leif Fredin » 14 feb 2014, 11:42

231
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1937-04-15
Märkning 8-1
Till CVM Fc 1937-04-21 med motor typ BMy S2 nr 4890
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18

Bild

Överlämnat till F 1 som lån 1937-12
Förråd 1937-12-14
Verkstad 1938-02-07. Besiktning och justering
Återlämnat till CVM 1938-02-08
Till CVM verkstad 1938-02-08; översyn
Överlämnat till F 1 (F 8 det) 1938-04-30
Överlämnat till F 8 1938-10-01
F 8 förråd 1938-10-03
Formation 1939-02-21
Till CVM 1939-02-23; liten översyn
F 8 formation 1939-06-16 med motor typ BMy S2 nr 4623
Verkstad 1939-06-18
Formation 1939-07-04

Haveri 1939-07-11 vid F 8
Motor: BMy S2 nr 4623
Ff fanjunkare Friberg oskadad
Kollision vid körning på marken (med J 8 nr 264).
Större skador å höger vingpar. Kroppen deformerad.
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr

F 8 förråd 1939-07-11
Till CVM 1939-07-14; haverireparation
F 8 formation 1940-04-17
Märkning 8/1div.F8 (1940-04)
Verkstad 1940-06-28. Montering av radio
Formation 1940-06-30
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01
Märkning 9-1

Haveri 1940-09-16, märkning 9-1
Motor: BMy S2 nr 4623
Ff vpl Hasselhuhn oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning.
Skador flygplan: Höger undervinge totalhavererad. Smärre skador å vingställ. Fplkropp: Högre undre ramrör utav. Främre kroppsrör deformerat. Infästningar för baldakin och vingar deformerade. Höger landningshjul totalhavererat. Propeller totalhavererad.
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr

Till CVM 1940-09-17; haverireparation, SM
(Överlämnat till F 10 1941-05-13)
Överlämnat till F 10 formation 1941-09-20 med motor typ Bmy S2 nr 4890
Märkning 10-31

Haveri 1942-06-04.
Ff offasp 262 3/41 Karl Lennart Åkerman
Körde på fpl J 8 nr 256.

Haveri 1942-08-03. Märkning 10-31
Motor: BMy S2 nr 4890
Mek korpral Agne Nilzon oskadad
Orsak till haveri: Fpl eldskadat på grund av att bensin, som spillts vid tankning. antänts av lågor ur avgasrör vid start av motor.
Skador flygplan: Fplkroppens vänstra sida, undersida samt vänster undervinges vingrot förbrända.
Beräknad reparationskostnad 7.000:- kr

Till CVM; haverireparation. Motor typ MyS2 nr 216 monterad
Till F 10 1943-05-12
Märkning 10-61
Överlämnat till F 5 1943-10-15 med motor typ My S2 nr 216
Märkning 20-1

Nödlandning 1944-02-10 Märkning 20-1
Motor: My S2 nr 216
Ff kadett Arp oskadad
Orsak till nödlandning: Ff felaktiga handhavande av oljekylarreglaget.

Nödlandning 1944-02-29. Märkning 20-1
Motor: My S2 nr 216
Ff kadett Lindgren oskadad
Orsak till nödlandning: Materialfel.
Skador motor: Skärning i huvudvevstakens vevtappslager, varvid lagermetallen på huvudvevstakens vandrande bussning avlägsnats på både inre och yttre lagerbanan.
Beräknad reparationskostnad:5.500:- kr

Överlämnat till F 16 1944-04-01 [utan motor]
Märkning 20-71
Till F 16 verkstad 1944-05-16; liten översyn. Motor typ MyS2 nr 238 monterad
Klar 1944-08-17

Haveri 1945-02-20. Märkning 20-71

Överlämnat till F 1 1946-10-23
Märkning 1-71 (?)
Kasserat 1947-02-10 med motor typ My S2 nr 238
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 231 J 8

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 20 okt 2018, 22:16

Tillverkningsnummer G5/45680 enligt märkning på sidroder.

002-1175342.jpg

002-1175342B.jpg
J 8, Fv-nr 231, märkt G5/45680 på sidroder. Foto skannat från glasplåtnegtiv 18x24 cm som ursprungligen kommer från CVM
och lånats från Veteranklubben SAAB.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst