233 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

233 J 8

Inlägg av Leif Fredin »

233
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Till CVM Fc 1937-09-30 med motor typ My S2 nr 204
Märkning 8-3
Godkänt 1937-10-12

Nödlandning 1937-12-20
Motor: My S2 nr 204
Ff fanjunkare Cornelius oskadad
Orsak till nödlandning: Skidhaveri i luften under dykprov.
Skador flygplan: Vänster skida brusten; förlorad. 2 spryglar söndrade å vänster vinge.
Beräknad reparationskostnad 2.150:- kr

Till CVM 1938-02-08; översyn
Märkning 1938-05-01 enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Överlämnat till F 1 (F 8 det) 1938-05-03
Överlämnat till F 8 1938-10-01
F 8 förråd 1938-10-03
Formation 1939-02-01
Till CVM 1939-02-17; liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 212 inmonterad. Fpl ommålat
F 8 formation 1939-06-03
Verkstad 1939-06-16 för bl a montering av radiomottagare
Formation 1939-07-05
Märkning 1/2 div.F8

Bild
Foto: KrA; AMF nr Flyg 583

F 8 verkstad 1939-11-07; reparation
Formation 1939-11-16

Haveri 1940-04-18
Motor: My S2 nr 212
Ff sergeant Bergman oskadad
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

Verkstad 1940-04-19. Reparation
Formation 1940-05-14 med motor typ My S2 nr 222
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01 med motor typ MyS 2 nr 222
Märkning 9-2
F 8 verkstad 1940-08-17; liten översyn
Överlämnat till F 10 1940-10-29
F 10 formation 1940-10-31 med motor typ My S2 nr 239

Haveri 1941-03-03. Märkning 10-2
Motor: My S2 nr 239
Ff vpl ff Lindblad oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning å permanentbelagd bana.
Skador flygplan: Vänster undervinge och vänster landningshjul skadade.
Beräknad reparationskostnad: 5:000:- kr

F 10 verkstad 1941-07-05; liten översyn. Motor typ My S2 nr 201 inmonterad.
Formation 1941-12-22

Haveri 1942-06-30. Märkning 10-2
Motor: My S2 201
Ff fänrik Georg Palmquist
Orsak till haveri: Propellerskott
Skador motor: Propeller skadad.

F 10 förråd 1942-10-06
Överlämnat till F 8 1942-10-09
F 8 verkstad 1943-06-18
Formation 1943-06-29
Till CVM 1943-10-08; liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 222 inmonterad.
F 8 formation 1944-05-01

Nödlandning 1945-01-09
Motor: MyS2 nr 222
Ff major Kindberg oskadad

Verkstad 1945-01-13; reparation
Formation 1945-04-09
Kasserat 1945-12-18. Gångtid 983 tim. Antal flygningar 2030 st. Motor typ MyS2 nr 222, gångtid 575 tim
Senast redigerad av Leif Fredin den 01 aug 2014, 08:59, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Re: 233 J 8

Inlägg av Bengt Ekbladh »

J 8 233
Angående en eventuell J8
hittar jag ett Tackbrev från Norrköpings stads yrkesundervisnings anstalter daterad 1946-06-29
man tackar för J8 233 med motor (står ej vilket motornr,)man fått som gåva.
Står dock ej när man fick den.
Man ville ha diverse delar, bla. en startvev.

http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=3399

....en bit ner.

http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=3399

233:s senare öden frågas.
Bengt
Skriv svar

Återgå till "J 8, Gloster Gladiator"