J 7 nr 5211, 1211

I tjänst 1930-1940
Antal i Flygvapnet: 11 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

J 7 nr 5211, 1211

Inläggav Leif Fredin » 24 apr 2014, 09:38

Typ: Bristol 105 Bulldog IIA
Tillverkare: Bristol Aeroplane Company, Filton, England
Tillverkningsnummer 7582

Godkänt 1931-05-11
Levererat 1931-014-13
Numrerat 5211

Bild

Till CFM 1931-05-15 med motor typ BJ nr 7829.
Överlämnat till F 5 1931-07-14 som lån
Verkstad 1931-07-28. Motorn urmonterad den 19/8 och översänd till CFM.
Jämlikt FS skrivelse av 1931-07-31, Tekniska Byrån nr T.1074, får flygning med detta plan tills vidare ej äga rum
Flygplanet nedmonterat 1931-10-09 och överfört till förråd.
Till CFM 1931-10-20. Flygplanet uppmonterat. Inmontering åter av motor typ BJ VII F nr 7829
Förråd 1932-05-07
Överlämnat till F 1 1932-05-12.
Överlämnat till F 3 1932-05-12 som lån
CFM 1932-08-09. Motoröversyn
Formation 1932-08-19
CFM 1932-08-26. Ändring av bandledarna.
Formation 1932-08-29
CFM 1932-08-30. Pistolfodral och hållare för signalammunition inmonterade.
Formation 1932-08-31
Förråd 1932-10-01
CFM. Motor typ BJ VII F nr 7817 inmonterad.
Förråd 1932-12-21
Formation 1933-01-17
Förråd 1933-01-20
Till CFM 1933-04-11
F 3 förråd 1933-04-21
Återlämnat till F 1 1933-04-26
Numrerat 1211

Bild

Formation 1933-05-04
F 1 verkstad 1933-09-21. Fpl uppmonterat med övre baldakin, båda övervingarna, vänstra undervingen samt vingställets alla stag från fpl 1203. Motor typ BJ VIIF nr 7815 inmonterad
Formation 1934-04-17
Verkstad 1934-10-05 för motorbyte. Motor typ BJ VIIF nr 7528 inmonterad.
Formation 1934-11-01

Nödlandning 1935-01-15 närheten av Grillby station.
Total flygtid 420 tim
Motor: BJ VIIF nr 7538
Ff sergeant Friberg oskadad
Orsak till nödlandning: Lossnad motorplåt under omständigheter, som nödvändiggjorde landning.
Skador flygplan: Hjulaxeln och vänstra bakre landningsställsbenet skadat.
Beräknad reparationskostnad 300:- kr

Haveri 1935-01-28. Kollision på marken med Ö 9 nr 1602.
Motor: BJ VIIF nr 7538
Total gångtid 123.05 tim.
Ff löjtnant Erik V Ekman oskadad
Skador flygplan: Fena och fenstomme kassabel. Övre stöttor i spant 8 kass. Sidorodret kass. Beslag för främre infästning till fena kass. De båda yttre spryglarna i vänster undervinge samt sarg utbytes- Vänster övervinge: yttersta sprygeln och sargen utbytes. Bakkantprofilen riktas. Sprygeln omedelbart innanför yttersta lådsprygeln riktas. Sargen i skevningsrodrets slits riktas. Lådsprygel vid mittre skevningsroder-gångjärn, ändstycket kass. Övre och undre longerongerna i vänster sida i kroppen skadade.
Beräknad reparationskostnad c:a 5.000:- kr

Under utkörning från uppställningsplatsen framför södra hangaren till landningsmärket, som låg placerat å fältets södra del, blev fpl typ J 7 nr 1211, fört av löktnant Ekman, påkört av ett fpl typ Ö 9, fört av sergeant Schenning. Vänstra sidans vingar och stjärtpartiet skadades å fpl nr 1211.
Händelsen torde hava inträffat på så sätt, att sergeant Schenning icke uppmärksammat fpl nr 1211, som av ff fördes i neutrala zonen c:a 300 m bakom en grupp J 7, utan enbart haft sin uppmärksamhet riktad på jgruppen.
När fpl nr 1211 började svänga upp för att intaga startläge till vänster om märket, skuro de båda fpl:s banor varandra, och kollisionen inträffade.
Starkt solsken rådde i körriktningen.

Vid uppkörningen till uppställningslinjen hade Schenning sin uppmärksamhet riktad mot jgrp och hade ej sett, när fpl 1211 lämnade uppställningslinjen. Schenning upptäckte ej heller sedan fpl 1211, som han haft framför sig hela tiden, och var i den tron, att inget fpl fanns mellan honom och jgrp.
Vid insvängning till vänster för uppkörning till märket riktade han uppmärksamheten något till höger och upptäckte fpl 1211, som var under insvängning till vänster. Avståndet mellan maskinerna var då för kort, för att kollision skulle kunna undvikas.

Av den gjorda utredningen framgår, att de båda fpl:n synas ha kört ut från uppställningslinjen ungefär samtidigt, varefter fpl 1211 under hela utkörningen har kört framför fpl 1602 och varit skymd för serg. Schenning genom 1602:s motor.
Serg. Schennings uppmärksamhet hade hela tiden varit riktad åt vänster mot den ett par hundre meter längre fram varande J 7-gruppen, varför någon uppsikt åt höger ej hållits. Bidragande orsak till att ser-geant Schenning ej uppmärksammat fpl 1211 var det starka solskenet, som låg rätt emot.
Haveriet har förorsakats av brisande uppmärksamhet hos föraren å fpl typ Ö 9 nr 1602, sergeant Schenning.

Verkstad 1935-01-28; reparation
Formation 1935-02-19
Verkstad 1935-04-02
Formation 1935-05-20

Totalhaveri 1935-07-10 vid Nämndö, Stockholms skärgård.
Motor: BJ VIIF nr 7538
Ff löjtnant J Gunnar Efvergren omkom.

Haveriet har uppkommit på grund av felaktighet på kulsprutan.
Med anledning av haveriet har kulsprutans avtryckarstång omkonstruerats och nytt smörjmedel införts för synkroniseringsanordningen varjämte undersökningar beträffande möjligheten att erhålla ännu lämpligare smörjmedel igångsatts.

Kasserat 1935-07-26. Med motor typ BJ VII nr 7538.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: J 7 nr 5211, 1211

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 apr 2014, 21:09

J7 1211
Totalhaveri 1935-07-10 vid Nämndö, Stockholms skärgård.
Motor: BJ VIIF nr 7538
Ff löjtnant J Gunnar Efvergren omkom.
Haveriet har uppkommit på grund av felaktighet på kulsprutan.

Uppdraget var att utföra kulspruteförsök från hög höjd, det genomfördes vid Nämndö.

Vittnen säger : efter kulsprutesmattret slår eldslågor ut från maskinen.
Ett kustartilleribatteri i närheten ser händelsen.(plan brinnande ner mot vattnet)
Batteriet beordrar genast ett eldledningsflygplan i närheten att med läkare bege sig till olycksplatsen.

Man hade sett att piloten (Efvergren) hoppat , men skärmen utvecklade sig inte visade det sig senare.
Eldledningsflygplanet med läkare ankom till platsen, men dessförinnan hade privatpersoner observerat vad som hände och dragit in och upp honom, från ca 20 m ut i vattnet.

Även ett ambulansflygplan från F2 utbeordras,med läkare.
Efter framkomst till Serafimerlasarettet konstateras dödsfall.
Blodutådring i ansiktet tydde på huvudskada, men drunkning var troligaste anledning.

Lite förvirring verkar ha inträffat i FV den första tiden, ?
Kunde ej säga vilket plan det var och man angav att ””troligen en person dödats och en svårt skadats.

Platsen angavs till Skärvassa , på norra sidan av Nämndö.
Man trodde på propeller skott....”IN Memoriam” säger motorn lossnade.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 7, Bristol Bulldog Mk IIA

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst