J 7 nr 1203, 5203, 1203, 203

I tjänst 1930-1940
Antal i Flygvapnet: 11 st

J 7 nr 1203, 5203, 1203, 203

Inläggav Leif Fredin » 20 apr 2014, 08:42

Typ: Bristol 105 Bulldog II
Tillverkare: Bristol Aeroplane Company, Filton, England
Tillverkningsnummer 7402

Numrerat 1203
Levererat från England 1930-08-26
Godkänt 1930-08-26
Till CFM

Överlämnat till F 5 1931-04-15 med motor typ BJ VIIF nr 7820
Numrerat 5203
F 5 verkstad 1931-05-27. Motorn urmonterad och översänd till CFM för reparation och översyn
Jämlikt FS skrivelse av 1931-07-31, Tekniska Byrån nr T.1074, får flygning med detta plan tills vidare ej äga rum
Flygplanet nedmonterat 1931-10-09 och överfört till förråd.
Överlämnat till CFM 1931-10-20 jämlikt FS skrivelse M.1308 av 1931-09-18.
Flygplanet uppmonterat. Inmontering av motor typ BJ VIIF nr 7830
Förråd 1932-05-06
Överlämnat till F 1 1932-05-12.
Numrerat 1203

Bild

Överlämnat till F 3 1932-05-12 som lån
CFM 1932-07-28.
Formation 1932-08-02
CFM 1932-08-26. Ändring av bandledarna.
Formation 1932-08-29
CFM 1932-09-01. Pistolfodral och hållare för signalammunition inmonterade
Formation 1932-09-03
Förråd 1932-10-01
CFM 1932-11-03. Diverse arbeten
Formation 1932-11-26
CFM 1933-01-16. Reparation
Formation 1933-01-20
CFM 1933-03-09. Båda undre höjdroderlinorna nya.
Formation 1933-03-14
CFM 1933-03-14. Skyddsplåt för ksp vänster sida reparerad.
Formation 1933-03-15
CFM 1933-04-03. Diverse arbeten
Till F 1 1933-05-05

Haveri 1933-08-07

F 1 verkstad 1933-08-16 Haverireparation. Motor urmonterad och sänd till CVM
Bl a Höger övervinge, vänster övervinge och höger undervinge tagna från 1217. Motor typ BJ VIIF nr 7816 inmonterad.
Formation 1933-12-07

Haveri 1934-02-02
Motor: BJ VIIF nr 7816
Ff sergeant Friberg oskadad
Orsak till haveri: Hård landning under nattflygning.
Skador flygplan: 4 spantsträvor i flygkroppens främre del knäckta. Baldakinstagen sträckta.

Verkstad 1934-02-19. Baldakin från 1211. Vänster undervinge från 1217
Formation 1934-07-23
Verkstad 1934-09-06; motorbyte. Motor typ BJ VIIF nr 7819 inmonterad. 1934-09-17 motor utbytt mot nr 7831
Formation 1934-09-18
Förråd 1934-10-04
Verkstad 1934-10-22
Formatipon 1934-11-01
Motorbyte 1935-02-02. Motor typ BJ VIIF nr 7822 inmonterad.
Verkstad 1935-07-22
Formation 1935-08-30
Märkt ”1” vid manöver september 1935

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 1-13
Registreringsnummer 203 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Verkstad 1935-12-20.
Formation 1936-01-07
Till CVM 1936-01-14 för stor fpl-översyn. Fpl modifierat till typ Mark IIA
Förråd 1936-06-16
Formation 1936-07-07
Verkstad 1936-09-03
Formation 1936-09-09
Verkstad 1936-10-10 Reparation av sprygel å höger undervinge
Formation 1936-10-16
Förråd 1936-10-19
Formation 1936-11-24
Verkstad 1937-01-28. Sporre reparerad
Formation 1937-01-30
Verkstad 1937-03-04. Vägning och torsionsprov samt just av anfallsvinkel å vingställ
Formation 1937-03-06

Totalhaveri 1937-03-09 vid Kungsåra kyrka, c:a 15 km öster Västerås
Motor: BJ VIIF nr 7822
Ff löjtnant Gustaf Malcolm ”Mac” Hamilton räddade sig med fallskärm, lätt skadad
Orsak till nödlandning: Brott på propelleraxeln.
Orsak till haveri: Fpl erhöll skador av propeller å höger vingställ. Möjligen har främre balken i höger undervinge samt stöttorna käckts. Fpl. blev ostyrbart.

Bild

Förråd 1937-03-10

Kasserat 1937-05-28. Flygtid 572.15 tim. Med motor typ BJ VIIF nr 7822
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: J 7 nr 1203, 5203, 1203, 203

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 apr 2014, 20:46

J 7 1203
Leif skriver:
Totalhaveri 1937-03-09 vid Kungsåra kyrka, c:a 15 km öster Västerås
Motor: BJ VIIF nr 7822
Ff löjtnant Gustaf Malcolm ”Mac” Hamilton räddade sig med fallskärm, lätt skadad
Orsak till nödlandning: Brott på propelleraxeln.

Tisdagskvällen inträffar en flygolycka nära Darsta i Kungsåra, ett par mil ö. Västerås.
Vid flygning med 3 plan ur F1 , på återfärd från Hägernäs, uppstår motorexplosion i planet fört av divC. Ljt. Mac Hamilton på 300 m höjd.
Han hoppar i mörkret och undkommer med en vrickad fot.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5499
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till J 7, Bristol Bulldog Mk IIA

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst