Lars Larsson skrev::om Fb 45 / 445
>>
1932-07-18 Haveri vid Huvudskärs fyrplats.Motorhaveri vid nödlandning pga dåligt väder.Ff löjtnant S.A.Holmner oskadd. Fpl och ff drev iland på Karskär där ff undsattes dagen efter.
1932-08-19 Kasserad,totalhaveri. >>
1932-07-17 -- S 3 -- 445 -- F 2
Huvudskärs fyrplats
Haveriet har inträffat under flygning från Fårösund till Hägernäs.
Vid Huvudskär har sikten blivit dålig, varför ff fått reducera flyghöjden till 40 m. Härvid har ff kört motorn på lågvarv och till följd därav har flyghöjden minskat ytterligare. Ff har därför dragit på motorn, vilken dock icke ökat tillräckligt i varv. Ff har med anledning av detta beslutat att verkställa en 135-graders sväng för att komma mot den rådande dyningen och landa för att genom körning på vattenytan föra fpl inomskärs.
På 10 m höjd har ff dragit av gasen och verkställt landning. Fpl, som inte hade någon belastning i baksits, utöver radioutrustningen, har dock varit framtungt och slog runt i landningen. Sättningen skedde mot rådande dyning och med den svaga vinden kommande in från sidan. Ff (S.A.Holmer) har bedömt, att det icke förelåg någon risk att verkställa landning i dyningen. Vid rundslagningen bröts flygkroppen av på mitten, och fpl har därefter i sjunkande tillstånd drivit i land på Karskär, V Huvudskär. Ff undkom oskadad, men fick simma iland.
Orsaken till haveriet har varit förarfel. Ff har visat bristande omdöme genom att företaga flygningen utan att dessförinnan ha inhämtat någon som helst flygväderleksprognos.
Se även haveriet 1927-08-16 fpl 2445
http://www.tjelvar.se/fv/fv1932-1.htm