Fb 45 / 445, S 3

I tjänst 1924-1935
Antal i Marinens Flygväsende MFV: 6 st
1926-07-01 4 st till Flygvapnet, betecknades S 3

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fb 45 / 445, S 3

Inläggav Lars Larsson » 25 jan 2014, 22:37

Fb 45 / 445
S 3
Typ: Caspar S.II / Heinkel HE 2 (Betecknad Hansa typ 42 av Svenska Aero)
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: -
Tillverkningsår: 1925


1925-07-13 Levererad till marinen
? Till TDS, märkning 45. Använd för utprovning av Bristol Jupiter-motor under september-okotber 1925.
1926-07-01 Överförd till flygvapnet,baserad på F2,märkning 245, 2445.
1932-07-18 Haveri vid Huvudskärs fyrplats.Motorhaveri vid nödlandning pga dåligt väder.Ff löjtnant S.A.Holmner oskadd. Fpl och ff drev iland på Karskär där ff undsattes dagen efter.
1932-08-19 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid: 630 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 3156
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Fb 45 / 445, S 3

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 apr 2016, 19:17

Lars Larsson skrev om Fb 45 / 445 S 3

1927-08-16 - S 3 - 245 - F 2 K,,((, totalhavererat...återuppbyggt... totalhavererat ))
S östersjön (S Utklippan)
Haveriet har inträffat kl 04.00 unden krigsövning i samband med landning för muntlig kontakt med FC ombord på HMS "Vb 30".
Vid den efterföljande starten har höger flottör losslitits till följd av att den delvis vattenfyllts. Genom en skicklig manöver har dock ff lyckats förhindra rundslagning. Besättningen har räddats av "Vb 30".
Vid bärgningsförsök av fpl har dock vingarna hastigt vattenfyllts och bärgningen skulle sannolikt misslyckats om inte u-båten "Illern" anlänt till platsen. Genom att dyka under fpl har detta kunnat bringas upp på u-båtens fördäck. Genom skicklig manöver har FC på u-båten lyckats placera fpl med tyngsta delen mellan kanonen och de förliga däcksstöttorna, varigenom motorn kunnat räddas. Till följd av viktsökningen har dock vingarna avbrutits. Det svårt skadade fpl har införts till Flottans varv i Karlskrona.
Orsaken till haveriet han primärt varit läcka i höger flottör, varigenom denna vattenfyllts och losslitits.
..Fpl 245 har trots att det bedömts som totalhavererat (1927-08-16) återuppbyggts och slutligen totalhavererat 1932-06-17 som nr 2445. …

Fråga:: Hur länge tog återuppbyggandet?

Källa:
http://www.svfplhist.com/
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 15 apr 2016, 19:11, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6676
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: Fb 45 / 445, S 3

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 apr 2016, 19:26

Lars Larsson skrev::om Fb 45 / 445

>>1932-07-18 Haveri vid Huvudskärs fyrplats.Motorhaveri vid nödlandning pga dåligt väder.Ff löjtnant S.A.Holmner oskadd. Fpl och ff drev iland på Karskär där ff undsattes dagen efter.
1932-08-19 Kasserad,totalhaveri. >>

1932-07-17 -- S 3 -- 445 -- F 2
Huvudskärs fyrplats
Haveriet har inträffat under flygning från Fårösund till Hägernäs.
Vid Huvudskär har sikten blivit dålig, varför ff fått reducera flyghöjden till 40 m. Härvid har ff kört motorn på lågvarv och till följd därav har flyghöjden minskat ytterligare. Ff har därför dragit på motorn, vilken dock icke ökat tillräckligt i varv. Ff har med anledning av detta beslutat att verkställa en 135-graders sväng för att komma mot den rådande dyningen och landa för att genom körning på vattenytan föra fpl inomskärs.
På 10 m höjd har ff dragit av gasen och verkställt landning. Fpl, som inte hade någon belastning i baksits, utöver radioutrustningen, har dock varit framtungt och slog runt i landningen. Sättningen skedde mot rådande dyning och med den svaga vinden kommande in från sidan. Ff (S.A.Holmer) har bedömt, att det icke förelåg någon risk att verkställa landning i dyningen. Vid rundslagningen bröts flygkroppen av på mitten, och fpl har därefter i sjunkande tillstånd drivit i land på Karskär, V Huvudskär. Ff undkom oskadad, men fick simma iland.
Orsaken till haveriet har varit förarfel. Ff har visat bristande omdöme genom att företaga flygningen utan att dessförinnan ha inhämtat någon som helst flygväderleksprognos.
Se även haveriet 1927-08-16 fpl 2445

http://www.tjelvar.se/fv/fv1932-1.htm
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6676
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst