>>1926-10-06 Haveri vid Tveglöja,Karlskrona.Felbedömning av höjden vid nattlandningsövning.Ff löjtnant Sköld och fs Ljungström oskadda.
1926-10-06 Kasserad. (Kasserad samma dag som haveri ?)>>
1926-10-06 -- S 2 -- 239 -- F 2 K NO Tvegölja (Karlskrona)
Haveriet har inträffat vid nattlandningsövning med de Holtska landningsljusen. För den händelse svårigheter skulle uppstå har som reserv nattlandningsbojar varit utlagda. Efter omkring 10 min flygning har ff på omkring 200 m höjd tänt höger landningsljus. Strax därefter han ff försökt att även tända vänster landningsljus, vilket dock ej fungerat. Som hjälp vid höjdbestämningen inför mörkerlandningen har ff hållit en klabb till vänster om flygriktningen under uppsikt. I samband med att höger landningsljus tänts har dock klabben försvunnit ut ur blickfältet.
Utan att ff eller fs dessförinnan kunnat observera vattenytan, har fpl tagit vatten under vanlig glidflykt. I samband med anslaget mot vattenytan har
flottörerna skurit ner, och fpl därpå kapotterat samt blivit flytande i vattenytan. Vid nedslaget har fs (Ljungström) slungats ut ur fpl och kommit helt fri. Fs har simmat till stabilisatorn och inväntat flygstationens motorbåt. Ff (Sköld) har lyckats frigöra sig från fastbindningsremmarna samt tagit sig upp på flygkroppen, vilken legat i vattenytan. Besättningen har bärgats efter 8-10 min av flygstationens motorbåt.
Orsaken till haveriet har varit
felbedömning av höjd vid nattlandning i samband med övning i mörkerlandning med användande av de Holtska landningsljusen.
källa
http://www.svfplhist.com/kontakt 67