Sida 1 av 1

820, P 1

InläggPostat: 16 feb 2014, 16:21
av Lars Larsson
820
P 1
Typ: Sparmann S1-A
Tillverkad av Sparmanns Flygverkstäder, Lilla Essingen, Stockholm
c/n: 3
Tillverkningsår: 1936

Ex SE-AEY

1938 Levererad till F1 märkning 1-99
1938-02-17 Godkänd
1938-09-25 Haveri vid Avesta flygfält.Markkollision vid flyguppvisning.Ff fanjunkare Harry Hall omkom.
Kasserat 1938-11-19. Gångtid 109:15 tim. Antal flygningar 278 st

Gångtid: 109,15 timmar

Re: 820, P 1

InläggPostat: 27 feb 2014, 14:17
av Leif Fredin
Tillverkare: Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad, Lilla Essingen, Stockholm.
Tillverkningsnummer: 3

Godkänt 1938-02-17
Levererat till F 1 förråd 1938-02-26 med motor typ GpM nr 5481
Märkning 1-99
Formation 1938-03-17
Verkstad 1938-03-28. Höger vinge reparerad.
Formation 1938-04-02
Verkstad 1938-06-02. Reparation av oljetank
Formation 1938-06-08

Bild


Verkstad 1938-09-22. Motoraxeln indikerad. Ny propeller monterad
Formation 1938-09-24

Totalhaveri 1938-09-25 vid Avesta.
Motor: GpM nr 5481
Ff fanjunkare O E Harry Hall omkom.

F 1 förråd 1938-10-01
Kasserat 1938-11-19. Gångtid 109:15 tim. Antal flygningar 278 st

Re: 820, P 1

InläggPostat: 04 maj 2017, 15:24
av Bengt Ekbladh
Haveriet inträffade ¡ samband med flyguppvisning vid flygdag. Ff startade för uppvisning och steg till 500 m varefter följde en looping, en roll och några vertikalsvängar. Fpl har sedan gått ned i vänster spiral in mot flygfältet för landning. Dock passerades fältet på 10 meters höjd och ff har dragit på gas och lagt planet i en skarp vertikalsväng åt höger på endast 15 meters höjd. Härvid kolliderade höger vinge med marken och planet gick på nosen i marken varvid ff omedelbart omkom.

Orsaken ansågs ligga i en felbedömning hos ff, som inte beaktat den låga flyghöjden när han lagt planet ¡ skarp högersväng.

820 3 380217 - 1-99 - 381119 Totalhaveri 380925 109,15

http://www.svfplhist.com/