818, P 1

I tjänst 1936-1947
Antal i Flygvapnet: 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

818, P 1

Inläggav Lars Larsson » 16 feb 2014, 16:17

818
P 1
Typ: Sparmann S1-A
Tillverkad av Sparmanns Flygverkstäder, Lilla Essingen, Stockholm
c/n: 12
Tillverkningsår: 1938


1938 Levererad till F2 märkning 2-15
1938-02-05 Godkänd
? Till F1 märkning 1-95
1947-01-27 Kasserad, flp-typen utgår.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3151
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 818, P 1

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 feb 2014, 19:04

818 P 1

Utbjuds till försäljning på anbud 1946-04.
Anbud från Tekniska Högskolan på 500:- , förkastas, är för lågt.

Motor GpM 8422 hade 560 timmar.
Gångtid: för 818 var 544 timmar

Det var Flygförbud från 1946-04-29 men upphävs 1946-05-25
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6584
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 818, P 1

Inläggav Leif Fredin » 27 feb 2014, 14:13

Tillverkare: Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad, Lilla Essingen, Stockholm.
Tillverkningsnummer: 12

Godkänt 1938-02-05
Levererat till F 2 1938-02-12. Motor typ GpM nr 8972.
Märkning 2-15
Förråd 1938-04-08.
Till CVM 1938-04-12 som lån.
F 2 förråd 1938-06-07. Fpl varit nedmonterat.
Formation 1938-07-19.
Förråd 1939-02-27.
Formation 1939-10-09.
Förråd 1939-10-17. Nedmonterat.
Uppmonterat 1939-12-28.
Formation 1939-12-29.

Bild

Förråd 1940-04-19.
Märkning 2-40
Formation 1940-05-17.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25

Nödlandning 1940-07-28. Märkning 2-50
Motor: Gp M nr 8974
Ff fänrik Brohäll oskadad
Orsak till nödlandning: Motorkrångel
Skador flygplan: Kroppen nästan oskadad utom vid vingroten, där longerongerna voro något krökta och med sprickor i knutpunkterna. Vingarna obetydligt skadade. Vingbalkarna hela, spryglarna hela, på höger vinge dock smärre skador. Vingroten på bägge sidor totalt demolerad. På stjärtpartiet: fena, sidoroder och högra delen av stabilisatorn knäckta. Landningsstället: Rören och kåporna tillbucklade. Propellern avslagen. Propelleraxeln troligen krökt.
Skador motor: Motorplåtarna och avgasrör tillbucklade. Motorn i övrigt samt tankar och instrument oskadade. Bägge venturirören troligen förstörda.
Beräknad reparationskostnad: 11.100:- kr

Bild

Till CVM 1940-07-29. Reparation efter haveri. Motor typ GpM nr 8972 inmonterad
F 2 Formation 1941-06-06.

Bild
Foto Björn Atterberg

Nödlandning 1943-01-19 på Stora Värtan. Märkning 2-95, tillhörde 22 depådiv/F 2
Total gångtid: 387 tim
Motor typ GpM nr 8972
Total gångtid: 390 tim
Flygföraren fli Per Magnus Swensson oskadad
Orsak till nödlandning: Kraftiga motorstörningar. -
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Brusten avgasventiltallrik orsakat skador på cylinder jämte topp och kanna i cylinder 3.
Metallpartiklar från den sönderslagna kannan förefunnos i vevhuset.
Beräknad reparationskostnad: 1.700:- kr

Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Fpl 95 nödlandning å Stora Värtan den 19/1.

Fli Swensson anförde i huvudsak följande:
Den 19/1 1943 tjänstgjorde jag såsom ff å fpl P 1 nr 95. Flygningen avsåg start- och landningsövningar och i femte starten under stigning på en höjd av c:a 75 m hördes några smällar från motorn, varvid varvet omedelbart gick ned, dock utan att motorn stoppade. Jag ansatte därvid landning mot vinden efter högersväng och hjälpte mig fram något med motorn för att komma i närheten av en strandlinje för bedömning. Landningen verkställdes normalt. Efter landningen kuperades motorn.

Uppläst och vidkänt:
Per Magnus Swensson
Fli

Vpl 1542-46-41 Andersson anförde i huvudsak följande:
A. var mek på det skadade fpl. Under passet före det, då nödlandning verkställdes hade A. iakttagit att onormalt kraftig flamma slog ut från avgasröret i samband med plané. A. tillfrågade föraren, Fanj Littiäinen om motorn gick bra, varvid L. svarade att det gjorde den frånsett att tomgången var väl hög. A. hade därför ingen anledning att misstänka motorn för eventuell felaktighet.

Uppläst och vidkänt:
Vpl 1542 46/41 Andersson

Beslut:
Nödlandningen har orsakats av att en avgasventil i cylindert brustit. Orsaken till astt ventilen brustit har ej kunnat fastställas.
Föraren kan ej anses hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Rapport enligt to 103/40 insänts till FF (F 2 skr avd VI nr 153 av den 3/2 1943).

Hägernäs den 8/4 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck

Överlämnat till F 1 1943-04-19 med motor typ GpM nr 8422
Märkning 1-95

Bild

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1947-01-27
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till P 1, Sparmann S 1-A

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst