812, P 1

I tjänst 1936-1947
Antal i Flygvapnet: 10 st

812, P 1

Inläggav Lars Larsson » 16 feb 2014, 16:03

812
P 1
Typ: Sparmann S1-A
Tillverkad av Sparmanns Flygverkstäder, Lilla Essingen, Stockholm
c/n: 5
Tillverkningsår: 1936


1936 Levererad till F5 märkning 5-72, 5-58
1936-06-19 Godkänd
? Till SFB märkning 6-14
1938-10 Till F8 märkning 8-14, 8-92, 8-60
1944-12-19 Kasserad, dåligt skick.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 2985
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 812, P 1

Inläggav Leif Fredin » 27 feb 2014, 13:56

Tillverkare: Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad, Lilla Essingen, Stockholm.
Tillverkningsnummer: 5

Godkänt 1936-06-19
Levererat till F 5 1936-07-01 med motor typ GpM nr 8228
Märkning 5-72
Märkning 5-58
Verkstad 1936-08-11. Reparationer. Ny propeller monterad.
Formation 1936-08-24
Överlämnat till Stabens Flygavdelning 1937-04-07

Haveri 1937-04-07
Motor: GpM nr 8228
Ff major Ljungdahl oskadad
Orsak till haveri: Brott på avgasventil till cyl. 3.
Skador motor: Större skador å cylinder, cylindertoppsventiler och kolv.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18

Haveri 1938-03-24
Motor: GpM nr 5874
Ff kapten Westring oskadad
Orsak till haveri: Kollision med marken i samband med landning.
Skador flygplan: Större skador å motorfundamentet, motorplåtar, vänster vinge, vingmittelstycke, vänster landningsställsben, fena och sidoroder. Mindre skador å klädsel å vingar.
Skador motor: Större skador å propeller. Motorns skador hava ej kunnat fastställas.
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr

Till CVM för haverireparation
Till F 8 formation 1939-09-13 med motor typ GpM nr 8973
Förråd 1939-10-01
Formation 1939-11-10

Haveri 1939-11-20 vid F 8, Barkarby. Märkning 8-92
Total gångtid: 863 och 271 tim
Motor: GpM nr 8973
Total gångtid: 166 tim
Orsak till haveri: Kollision på marken mellan fpl nr 513 och 812.

Efter landning å Barkarby flygfälts västra del kördes fpl 513 på marken mot uppställningsplats vid Hangar I och kolliderade med fpl, typ P 1 nr 92, uppställt å uppställningsplatsen.
Skador flygplan: Större skada på fena och vänster vinges beklädnad.
Beräknad reparationskostnad 550:- kr

Verkstad 1940-02-02; reparation
Formation 1940-02-13
Verkstad 1940-05-09; reparation
Formation 1940-05-17
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-60
F 8 verkstad 1940-07-15; reparation
Formation 1940-07-23
Verkstad 1941-01-11; reparation
Formation 1941-05-10
Verkstad 1941-07-18. Motorjustering
Formation 1941-07-24

Haveri 1942-03-23 vid utkörning till start F 8. Fpl ställde sig på nosen. Märkning 8-60
Motor: GpM nr 8973
Ff major Nils Kindberg oskadad
Orsak till haveri: Svårartade snöförhållanden (dagsmeja).
Skador motor: Propellern demolerad.
Beräknad repkostnad 450:- kr

Överlämnat till F 1 1943
Märkning 1-60

Haveri 1944-10-20 vid Hässlö
Gångtid total 651 tim, efter LF 391 tim. Antal flygningar 2133 st.
Motor typ Gipsy Major nr 8973. Gångtid total 546 tim, efter SM 390 tim.

Kasserat 1944-12-19. Fpl med motor typ GpM nr 8972 till Flygvapnets Centrala skolor, Västerås.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till P 1, Sparmann S 1-A

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron