18305 T 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18305 T 18B

Inläggav Leif Fredin » 16 aug 2014, 10:10

18305
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 17 1947-12-13
Godkänt1947-12-30
Till CVA 1949-10-17

Haveri 1950-03-28. Märkning 17-röd J
Plåt lossnat under flygning.

CVV; liten översyn. Påbörjad 1952-01-18 (?), klar 1952-04-03

Haveri 1953-10-21 vid F 17, Kallinge. Kollision på marken med B 18B nr 18221. Märkning 17-blå U
Motor: DB605 nr V 2444, H 2584
1. mek flygtekniker Nils Otto Olsson oskadad
Materielskadornas omfattning
Nos kraftigt deformerad. Vänster yttervinge kraftigt deformerad.
Vänster propeller kraftigt deformerad. Vänster motor demonteras för undersökning.
Diverse plåtar ock luckor deformerade.
Beräknade kostnader för iståndsättande: Fpl 11.000:- kr, motorer och propellrar 6.000:- Summa 17.000:- kr

Ur protokoll:

Kort sammanfattning över händelseförloppet
Efter uppkörning skulle fpl blå U vändas 180° till godkänd riktning för laddning av akan. Fpl nos var vänd mot hangarplattan där andra fpl var parkerade på ett avstånd av 50 m från blå U. 1. mek skulle vända fpl för motor, men lyckades ej få runt fpl å grund av att sporrlåsningen av inkopplad, utan detta närmade sig ett annat fpl på hangarplattan. Mek blev nervös och gav fullgas på ena motorn för att svänga undan men kursen ändrades endast obetydligt och fpl körde med hög fart in i ett annat fpl.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
1. mek har genom felaktig och oskicklig körning på marken orsakat haveriet. han har försökt att svänga fpl med spaken i helt eller delvis bakåtfört läge varvid sporren låsts och endast smärre kursavvikelser varit möjliga. Farten var från början låg men ökades under svängningsförsöken. Då fpl närmade sig det framförvarande fpl blev 1. mek nervös och försökte med en desperat manöver klara sin situation.
Genom brist på övning hade tidigare rutin i körning på marken förlorats.
1. mek skulle med kännedom om sin bristande rutin ej åtagit sig körning på marken utan förnyad övning i DK. Å andra sidan var den avsedda manövern synnerligen enkel från början.
Brott mot föreskrifter föreligger ej.
Körtillstånd på fpl för markpersonal bör vara tidsbegränsad och förnyas efter t ex årlig kontroll.
Endast ett fåtal härför lämpade fplmek bör i fredstid tilldelas körtillstånd.

Kallinge den 21/10 1953
F Lönnberg
Ordförande
/Gunnar Björk
Protokollförare

Utlåtande och beslut
Ansluter mig till haverinämndens utlåtande.
Om kollisionen icke inträffat med fpl 18221, hade O;s fpl sannolikt med hög fart fortsatt in i hangaren med eventuellt ännu större skador som följd.
Målet hänskjutes till åklagaren

Kallinge den 6/11 1953
Sten Nyström
Fljch
/F Lönnberg

Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Kronan bör vidkännas kostnaderna.
Fpl T 18B 18305 repareras genom avd VI försorg.

Kallinge den 6/11 1953
Sten Nyström
Fljch

Kasserat 1955-08-05. Gångtid total 923 tim, efter LF 448 tim. Antal flygningar 428 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst