Sida 1 av 1

18299 T 18B

InläggPostat: 15 aug 2014, 13:05
av Leif Fredin
18299
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 17 1948-01-17
Godkänt 1948-01-28

Totalhaveri 1949-06-02 i Östersjön vid Gåsfeten, 1 km syd Ronneby. Kollision med T 18B nr 18335.
Besättningen ff furir Ernst E Granlund (GFSU:2), fsig furir P A Holger Magnusson (FFSU) omkom.

Kasserat 1949-07-12 med motorer typ DB 605 nr 2389, 2465

Re: 18299 T 18B

InläggPostat: 08 jul 2016, 20:26
av Bengt Ekbladh
Haveri med 18335 & 18299
Den 2 juni 1949 övades bombfällning mot bombmålet utanför Gökalv. Det var 1 div som övade. Flygplan 18335 hade gjort sju dykningar mot målet och kom in på bombvarvet när fpl 18299 kom. 18335 var försenad i starten men kom nu in i varvet och anmälde sig med en fråga om målet var klart. Samtidigt fick 18299 klartecken att komma in, men kunde inte upptäckas från mätstationen. 18335 hade svängt tillbaka och till väster om målet. 18299 meddelade att han dyker mot målet. Då skedde en kollision mellan de båda flygplanen. Bägge besättningarna omkommer.
Kollisionen skedde på 1600 meters höjd och den huvudsakliga orsaken var att 18299 påbörjat dykövningen utan att veta var 18335 fanns. Besättningarna i båda flygplanen hade brustit i uppmärksamheten.
18299 återfanns på 14 meters djup, söndertrasad men samlat. Besättningen satt fastspända i flygplanet.
18335 återfanns efter en veckas sökande. 30 m väst-sydväst Slånakullen. Flygkroppens bakre del och stjärtparti saknades och har inte återfunnits. Motorerna hade skilts från flygplanet som låg på 18 meters djup. Föraren satt fastspänd i flygplanet medan signalisten gjort ett försök att lämna det. Han återfanns den 5 juni i en vik vid Vieryd, 5 km från nedslagsplatsen.

(Mer om detta kan ni läsa i Bredåkrabladet 2/2013)
http://www.quintus72.se/31285284

Re: 18299 T 18B

InläggPostat: 28 jan 2019, 21:59
av Bengt Ekbladh
18299 T 18B

se även
Totalhaveri 490602 i Östersjön vid Gåsfeten, 1 km S Ronneby. Kollision med fpl 18335. 1.div övade bombfällning mot bombmålet utanför Gökalv. Kollisionen skedde på 1.600 m höjd och den huvudsakliga orsaken var att fpl 18299 påbörjat dykövningen utan att veta var fpl 18335 fanns. Besättningarna i båda fpl har brustit i uppmärksamheten. 18299 återfanns på 14 m djup, söndertrasad men samlat med besättningen fastspända i fpl. Besättningen, ff (fu Ernst E Granlund, GFSU:2) och fsig (fu P A Holger Magnusson, FFSU) omkom.