18293 T 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18293 T 18B

Inläggav Leif Fredin » 15 aug 2014, 13:01

18293
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Fpl uttaget för prov med rörlig bombväljarlåda 1947-08
Levererat till F 17 1947-11-07
Godkänt 1947-11-19
Till CVA 1950-03-30 för införande av katapultstolar, 57 mm akan, Fr VII m m. Klar 1950-08-05
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1952-04-18 (?), klar 1952-08-15

Haveri 1953-02-20 vid F 12, Kalmar
Motorer: DB 605 nr 2111 V, 2287 H
Besättningen ff vicekorpral Nilsson (GFSU:1), fsig: sergeant Lundberg oskadad
Materielskadornas omfattning :
Vänster och höger propeller samtliga blad deformerade.
Höger yttervinge deformerad.
Landställscylindrar avslagna.
Torped- och landställsluckor deformerade.
Kylarkåpor deformerade.
Beräknade kostnader för iståndsättande flygplan 13.000:- kr, motorer och propellrar 16.000:- kr. Summa 29.000:- kr

Ur utredningsrapport
Kort sammanfattning över händelseförloppet
20 min efter start började vänster motor skaka, varför ff flöjlade och gick mot F 12 för att enmotorlanda. Vid landningen felbedömde ff och satte fpl med hög fart då endast c:a 300 m återstod av landningsbanan. Han bromsade då in fpl genom att fälla in landstället.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
På grund av lagerskålsvandring i vevaxellager med två brustna vevstakar som följd har ff tvingats flöjla vänster motor. Under enmotorflygning med F 12 har oljetemp på höger motor gått upp, varför oljetrycket sjunkit på denna. Detta är normalt vid övergång till enmotorflygning p g a den högre belastningen på aktiva motorn (sämre kylning). Ff (GFSU:1) har därvid blivit orolig och misstänkt fel även på höger motor. Dels p g a denna orsak, dels på grund av att hans första verkliga enmotorlandning ansattes på ett främmande flygfält, har han bedömt sig för långt fram och blivit tvingas bromsa genom att fälla in landstället. TL på F 12, som såg att fpl skulle komma för långt in på banan, men som icke närmare kände fpl 18 egenskaper eller ff kvalifikationer, vågade icke beordra pådrag.

Kallinge den 2/2 1953
Gunnar Rissler
Ordförande
/K-E Karlsson
Protokollförare

Utlåtande och beslut
Haveriet har orsakats av ff:s bristande rutin på fpltypen (GFSU:1 elev). Orsaken till motorstörningarna har varit vevstaksbrott i cyl 6 och 12. Motorn översänd till CV för definitivt klarläggande av orsaken till vevstaksbrotten. Ff, 1. mek och chefsmek synes icke kunna lastas för haveriet.
Målet hänskjutes icke till åklagaren

Kallinge den 6/3 1953
Sten Nyström
Fljch
/Gunnar Rissler

Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Kronan vidkännes kostnaderna.
Fpl föreslås till reparation jml F 17 skr M 58 den3/3 1953

Kallinge den 6/3 1953
Sten Nyström
Fljch

Till CVV; haverireparation. Påbörjad 1953-07-04, klar 1953-09-01 (?)
Konserverat 1956-07-01
Kasserat 1957-02-12
Fpltypen utgår
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst