18278 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18278 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 13 aug 2014, 11:34

18278
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1947-04-30

Haveri 1947-04-30
Motorer: DB 605 nr V 3020, H 2287
Besättningen ff vicekorpral A Y G Dahl (GFSU:2), fsig furir R E G Hernqvist (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl: Fpl vänstra stänkskärm deformerad. Nos deformerad på undersidan.
Motor: Vänster motor inlämnad till CVM för undersökning av eventuella skador.
Propellrar: Vänster och höger propeller deformerade.
Beräknad kostnad fpl 5.000:- kr, propellrar 8.000:- kr. Summa 13.000:- kr
Orsak till haveri: Fpl har kommit ut på för lös mark, varvid vänster hjul sjunkit ned och fpl gått på nosen.
´
Till CVM för reparation.
Påbörjad 1947-05-05.
Klar 1947-07-04
Godkänt 1947-05-12
Märkning 14-gul G (1949-04)
Till SAAB 1949-04-02 för införande av katapultstolar m m.
Avhämtat 1949-05-27
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-06-07.
Klar 1949-06-28
Klar för leverans 1949-07-01.
Levererat 1949-07-06

Vådaskjutning med 10,3 cm raket 1950-08-23. Märkning 14-blå T

Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1950-10-05.
Modifiering klar 1950-10-14.
Klart för leverans 1950-10-18.
Fpl hämtat 1950-10-19.
Till CVV för 400-tim tillsyn.
Påbörjad 1952-02-14.
Klar 1952-04-09
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 95 tim. Motorer typ DB605 V nr 2061, gångtid efter SM 111 tim, H nr 2086, gångtid efter SM 106 tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst