18273 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18273 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 13 aug 2014, 11:28

18273
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1947-02-21
Godkänt 1947-02-28
Märkning 14-blå R (1949-01)
Till SAAB 1949-01-18 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-04-28
Avhämtat 1949-05-05
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-05-17.
Klar 1949-06-10
Klar för leverans 1949-06-17.
Levererat 1949-06-20

Totalhaveri 1949-09-15 vid Kinnekulle. Märkning 14-blå R

Kasserat 1949-11-08
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18273 B 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 jan 2019, 22:38

18273
...
Haveri 490915 vid Kinnekulle, 1,2 km SV Österplana kyrka.
Under återflygning på 50 m höjd efter bombanfall mot mål i Närke kopplade
ff efter 45 min om från baktankar till framtankar utan att ställa om bränslemätarna.
Efter 5 min uppmanades ff av fsig att växla tankar eftersom instrumenten visade låg bränslenivå.
Ff kopplade om till baktankarna utan tanke på tidigare växling.
Efter någon minut på 50 m höjd stannar höger motor pga bränslebrist och ff flöjlar propellern.
Efter 2 min stannar även vänster motor och ff besluta buklanda på ett fält.
På låg höjd går vänster motor igång men stannar efter 10-15 sek och för att komma in på fältet
svängde ff 90° vänster med stor bankning och låg fart varvid fpl viker sig
på 10 m höjd och tog mark med vänster vinge först.
Fpl studsar och kanar 50 m, vänster motor lossnar och rullar jämsides med fpl innan
de båda stannar vid en gärdesgård. Ff (fu Gyhlenius, FFSU) och fsig (fu Lindström) oskadade. (FR)
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst