18229 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18229 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 09 aug 2014, 14:38

18229
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1946-05-28
Godkänt 1946-06-07

Nödlandning 1946-08-02
Motorer: DB605 nr V 2046, H 2088
Besättningen ff fänrik Wedholm, fsig furir Chrona oskadad
Orsak till nödlandning: Skakningar i höger motor
Skador motor: Motorn skuren

Till CVV 1946-08-06 för reparation.
Klar 1947-06-01
Överlämnat till F 17 1948-06-04 som lån
Överlämnat till F 7 1948-09-15 jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 211.50 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2452. Gångtid total 12.05 tim, nr (H) 2336. Gångtid total 12.05 tim.
Märkning 7-röd B (1949-01)
Till SAAB 1949-01-13 för införande av katapultstolar m m.
Avhämtat 1949-03-15
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-04-04.
Klar för leverans 1949-05-05
Levererat 1949-05-06
Överlämnat till F 17 1950-07-08 som lån
Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16
Till CVV 1950-10-23 för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1950-10-26.
Modifiering klar 1950-11-06.
Vid CVV för liten översyn, motorbyte.
Klar 1951-04-23.

Haveri 1954-05-06. Märkning 17-gul D
Motorer: DB605 nr V 2326, H 2581
Besättningen edk fänrik A L Thuring (FFSU), ldk sergeant M O E Björkryd oskadad
Skadornas omfattning
Undersida, nos intryckt. Vänster motor och propeller skadade, obetydlig skada vänster vinge. Höger propeller något skadad i spetsarna.
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr

Ur kort utredningsrapport:

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc
Nr ff i utförslutet på förbindelsebanan till bana 19 drog av gasen, girade fpl kraftig åt vänster på grund av att höger motor gav större effekt än vänster motor med gasreglagen helt tillbakaförda. Ff sökte häva girtendensen genom bromsning och gav pådrag på vänster motor, men fpl var då redan ute på lös mark, varvid bromsverkan på vänster hjul blev större. Fpl girade ytterligare åt vänster och när vänster hjul sjönk ned helt ställde sig fpl på nosen. Haveriet hände under ff:s inflygning (ett flygpass 3/5). Ff har icke flugit fpl typ 18 sedan 1/10 1951.

Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Haveriet har orsakats av Thurings ovana med 2-motoriga fpl. Fpl 18 har i regel svaga bromsar. Ldk kan icke bromsa.
Ff eller ldk synes icke kunna lastas för det inträffade.

Beslut
Målet hänskjutes icke till åklagaren.
Flygplanet repareras vid flygverkstaden.
Kronan vidkännes skadan.

Kallinge den 12/5 1954
Sten Rydström
Fljch
/S-O Olin

Verkstad; haverireparation.
Påbörjad 1954-05.
Klar 1955-04
Kasserat 1957-09-03 med motor typ DB605 nr 2576, 2593
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst