18207 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18207 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 07 aug 2014, 09:26

18207
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

1945-12. På grund av brist på motorer genom försenade motorleveranser lämnade fpl slutmonteringen utan motorinstallationer och uppställdes i förråd.

Levererat till F 1 1947-02-07
Godkänt 1947-02-14

Haveri 1947-09-22
Motorer: DB 605 nr V 2181, H 2159
1.mek korpral Unosson oskadad
Skadornas omfattning: Vänstra hälften av höjdrodret och stjärtkonen demolerade
Beräknad kostnad 600:- kr
Orsak till haveri: Vid uppkörning har höger bromsklots skurit ned i marken, varvid fpl gjort en sväng och kolliderat med en batterivagn,

Överlämnat till F 7 1949-09-06 uppbörd jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 150.40 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2159. Gång-tid total 150.40 tim. nr (H) 2181. Gångtid total 150.40 tim.
Till CVA 1949-08-31 för införande av katapultstolar m m. Motorer typ DB 605 nr (V) 2181, nr (H) 2159
Klar 1949-11-03
Till CVV för införande av raketinstallation m.m. Påbörjad 1949-11-11
Modifiering klar 1949-11-23
Klart för leverans 1949-12-01
Hämtat 1949-12-02

Haveri 1950-10-12 vid F 17, Kallinge

Kasserat 1950-11-20. Gångtid 261 tim. Antal flygningar 262 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18207 B 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 jan 2019, 21:15

18207
...
Haveri 501012 vid F 17, Kallinge. Under sin första mörkerflygning upptäckte ff att hastighetsmätaren visade endast 300 km/tim
vid planflykt mot normalt 360-370 km/tim och anmälde detta till TLM och beordrades att landa sist av alla övriga.
Vid landningen beordrades ff upprepade gånger av TLM och TL att dra på motorerna och gå om då fpl flöt ut för långt.
Efter sättning långt in på banan bedömde ff att återstående bana inte skulle räcka till för start utan försökte genom bromsning
och sväng minska farten men fpl rullade av banslutet nedför en brant sluttning och slog runt. Ff (kn, GFSU:2) och fsig (fu) oskadade.
Fpl var utlånat till F 17 från F 7.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst