18202 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18202 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 07 aug 2014, 09:22

18202
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1946-03-27
Godkänt 1946-04-09

Nödlandning 1947-03-07
Motorer: DB605 nr V 2050, H 2006
Besättningen ff löjtnant S O Edmark (FFSU), fsig furir E G H Nilsson (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl: Så gott som samtliga spant på undersidan av kroppen intryckta. Bombluckorna deformerade.
Motorer: Oskadade.
Propellrar: Samtliga blad deformerade
Beräknad kostnad 10.000:- kr.
Orsak till haveri: Nödlandning. Motorkrångel höger motor.

Till CVV för reparation. Påbörjad 1947-04-23 (?), klar 1947-08-16
Märkning 14-röd R (1949-03)
Till SAAB 1949-03-11 för införande av katapultstolar, provinstallation för åtgärd av veckade vingar m m.
Avhämtat 1949-07-06
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-07-08.
Klar 1949-08-08
Klar för leverans 1949-08-18.
Levererat 1949-08-19
Till CVV 1950-05-04 för liten översyn, motorbyte.
Vid CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1950-10-16.
Modifiering klar 1950-11-26.
Översyn klar 1951-01-21.
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 296 tim. Motorer typ DB605 V nr 2578, gångtid efter SM 98 tim, H nr 2526, gångtid efter SM 98 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst