Sida 1 av 1

18191 B 18B

InläggPostat: 06 aug 2014, 16:18
av Leif Fredin
18191
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

1945-10. På grund av brist på motorer genom försenade motorleveranser lämnade fpl slutmonteringen utan motorinstallationer och uppställdes i förråd.

Levererat till F 1 1947-08-26. Motorer typ DB605 nr (V) 2321, nr (H) 3018
Till CVV 1947-08-29 för modifiering.
Godkänt 1947-09-02
Åter från CVV 1947-09-10
Överlämnat till F 11 1947-10-17 som lån (för stamskolan) jämlikt fo B 100/47. Motorer typ DB605 nr (V) 2321, nr (H) 3018
Återlämnat till F 1 1948-04-26. Motorer typ DB605 nr (V) 2321, nr (H) 3018
Märkning 1-blå R (1948-09)
Till SAAB 1948-09-24 för införande av katapultstolar m m
Överlämnat till F 7 uppbörd 1948-10-13 jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 100.45 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2321. Gångtid total 100.45 tim, nr (H) 3018. Gångtid total 100.45 tim.
Införande av katapultstolar m m godkänt av FF kontrollant 1949-02-16
Avhämtat 1949-02-25
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-10-22
Modifiering klar 1949-11-05
Klart för leverans 1949-11-09
Överlämnat till F 17 1950-04-28 som lån Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-11.
Modifiering klar 1951-04-21.
Klart för leverans 1951-04-26.
Fpl hämtat 1951-04-27.
Till F 17 verkstad 1951-11-01 för 400-tim tillsyn.
Klar ?

Totalhaveri 1952-04-16 vid F 17, Kallinge. Märkning 17-svart E
Besättningen ff fältflygare 3.graden Lars C Petersson (GFSU:2), fsig furir S Arne Carlsson omkom..

Kasserat 1952-05-17. Gångtid total 453 tim, efter LF 453 tim (400 tim tillsyn utförd vid 403 tim).
Motorer typ DB605 nr 2261, gångtid total 245 tim, efter SM 50 tim, nr 2585, gångtid total 244 tim, efter SM 50 tim.

Re: 18191 B 18B

InläggPostat: 17 jan 2019, 17:39
av Bengt Ekbladh
18191 B 18B
....
Totalhaveri 520416 vid F 17, Kallinge. Haveriet inträffade strax efter start i divisionsförband för anfallsövning mot F 17 bombmål vid Lindö varvid ff startade som nr 6. Strax efter lättningen har emellertid fpl verkat instabilt och farten har förefallit vara onormalt låg. Efter stigning till 75-100 m höjd synes fpl ha övergått till planflykt och påbörjat en vänstersväng. Därefter har fpl vikt sig över vänster vinge och slagit i marken 130 m från startbanans ändpunkt och kraftig brand utbröt. Ff (3.ffl L C Petersson, GFSU:2) och fsig (fu S A Carlsson), omkom.
Haveriorsak: Det synes sannolikt att ff pga motorstörningar beslutat svänga tillbaka och landa på fältet. Pga låg fart, som kan ha orsakats av fullt utfällda vingklaffar och snabb effektminskning på vänster motor, har fpl vikt sig. Pga den låga höjden har ff inte hunnit få fpl under kontroll innan det träffade marken. Orsaken till de förmodade motorstörningarna har inte kunnat klarläggas