18174 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18174 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 04 aug 2014, 08:36

18174
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1945-11-23
Godkänt 1945-12-11

Haveri 1946-01-22 F 14 fält, Halmstad
Motorer: TDB 605 nr V 02729, H 02708
Besättningen ff vicekorpral Larsson (GFSU:1), fsig furir Andersson oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl. Totalhavererat. Vänster vingspets söndertrasad, motorerna bortslitna. Kroppen avbruten omedelbart bakom vingens bakkant. Fpl-nosen krossad. Fpl undersida kraftigt skadad.
Motor V, H: Båda motorerna sönderslagna och kassabla. Större delen av hjälpapparaterna helt krossade.
Propellrar: Deformerade.
Utrustning: Endast mindre skador.
Markskador- och byggnadssador: Markskador å åker.
Beräknad kostnad: Fpl 200.000:- kr, motorer 60.000:- kr, propellrar 5.000:- , utrustning 500:- kr, markskador 200:- kr. Summa 265.700:- kr

Orsak till haveri: I samband med landningen har fpl gjort en 145° sväng, som ej kunnat hävas av föraren. Fpl har sjunkit i svängen och kolliderat med marken, varvid fpl totalhavererat.

Kasserat 1946-04-17. Gångtid 25.35 tim. Antal flygningar 91 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18174 B 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 jan 2019, 16:26

18174 B 18B
...
Totalhaveri 460122 F 14 fält, Halmstad. Haveriet inträffade vid en tredje landning i ett pass ek-flygning med landningsövningar. Fpl kommit in mot märket i normal plané men på 50 m höjd har fpl lutat över åt vänster och kommit in i en starkt kanande sväng. Sedan fpl under en kort stund rätats upp, har dock svängen tilltagit, under det att bankningen ökat och höjden hastigt minskat. Fpl har tagit mark med vänster vingspets och nosen först och hjulat över. Båda motorerna slets bort och flygkroppen bröts av bakom vingens bakkant. Ff (vk Larsson, GFSU:1) och fsig (fu Andersson) oskadade.
Haveriorsak: Felmanöver av elev i GFSU:1 med endast 5-6 tim utbildning på fpltypen i dk.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst