18173 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18173 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 04 aug 2014, 08:34

18173
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1946-01-22 (Dk-utrustat)
Godkänt 1946-02-04

Haveri 1946-05-09
Motorer: TDB 605 nr V 00908, H 00900
Besättningen ff löjtnant Hallberg (FFSU), fsig Olin (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl: Vänster yttervinge kass. Skador i vänstra mittvingens framkant. (orsakade av höger propeller 18186)
Motor V o H: Oskadade
Propellrar: Vänster propellers blad repade.
Beräknad kostnad: Fpl 10.000:- kr, propellrar 1.000:- kr. Summa 11.000:-
Orsak till haveri: Fpl kolliderat vid utkörning från parkeringsplats. (med 18186)

Nödlandning 1947-01-20
Motorer: DB 605 nr V 2162, H 2176
Besättningen ff vicekorpral S T V Nordin (GFSU:1), fsig furir S F B Ohlander (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl: Oskadat.
Motorer: Vänster motor oskadad. Höger motor. Kylvätskesystemets returledning brusten under höjdflygning.
Propellrar: Oskadade
Beräknad kostnad: Höger motor totalhaveri. 27.000:- kr
Orsak till haveri: Nödlandning. Kylvätskekokning höger motor.

Till CVV 1948-04-20 för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-05-01.
Klar 1949-03-01
Till CVA 1949-07-13 för införande av katapultstolar m m. Motorer typ DB 605 nr (V) 2752, nr (H) 2363
Klar 1949-10-04
Till CVV 1953-01-28 för 400-tim tillsyn.
Klar 1943-03-23
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-21.
Modifiering klar 1951-05-08.
Klart för leverans 1951-05-11.
Fpl hämtat 1951-05-15.
Överlämnat till F 17 1953-03-30
Till F 17 verkstad för reparation.
Påbörjad 1954-09-21.
Klar 1954-10
Konserverat 1956-03-09
Kasserat 1957-09-03 med motor typ DB605 nr 2711
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst