Sida 1 av 1

18172 B 18B

InläggPostat: 04 aug 2014, 08:33
av Leif Fredin
18172
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1945-11-28 (Dk utrustat)
Godkänt 1945-12-11

Nödlandning 1946-02-10 vid Härnösand. Märkning 14-röd D
Motorer: TDB 605 nr V 01455, H 02923
Besättningen ff resoffasp, vpl furir Lindh (GFSU:1), fs vicekorpral Carlsson (GFSU:1), fsig furir Hannagren (GFSU:1) oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl. Kvarligger på botten av Ångemanälven.
Motorer: Kvarligger på botten av Ångemanälven.
Propellrar: Kvarligger på botten av Ångermanälven.
Utrustning: Kvarligger på botten av Ångemanälven.
Orsak till haveri: Nödlandning. Fpl nödlandat på is på grund av dåligt väder med landstället infällt. I samband med bärgningsförsök sjönk fpl.

Kasserat 1946-06-20. Gångtid 21.20 tim. Antal flygningar 127 st.

Re: 18172 B 18B

InläggPostat: 08 aug 2014, 20:50
av Bengt Ekbladh
18172- B 18B
Leif skrev::
Fpl. Kvarligger på botten av Ångemanälven.
Motorer: Kvarligger på botten av Ångemanälven.
Propellrar: Kvarligger på botten av Ångermanälven.
Utrustning: Kvarligger på botten av Ångemanälven.
Orsak till haveri: Nödlandning.1946-02-10 . Fpl nödlandat på is på grund av dåligt väder med landstället infällt. I samband med bärgningsförsök sjönk fpl.
Kasserat 1946-06-20. Gångtid 21.20 tim. Antal flygningar 127 st.

Ja planet låg kvar i 33år, men så hittas det::

This aircraft was one of a group of eight aircraft which were lost in a snowstorm in 1946. It was finally recovered and restored in 1979 and is the only existing B18.

In January 1946, the 1st (red) Squadron of Wing F 14 at Halmstad in southern Sweden had been re-armed with B 18B. After only a month, the Squadron was ordered to fly to F 21 at Luleå in the North for winter exercises. Nine B 18B, together with one B 3 took off on the 6th of February,  heading north. At Wing  F 1 in Västerås, the squadron made a stop for refuelling. According to the plan, the flight would continue to F 21  the following day. But as the weather became bad, and most of the pilots had little experience of instrument flying, this was postponed. 
On the  10th of February, the weather was judged improved, and the ten aircraft took off in the morning. Radio silence was ordered to make the exercise more realistic. In the Piteå area, the squadron  flew into a heavy snow fog. The visual contact with the ground was lost and the fuel situation became critical. The aircraft were ordered to land wherever possible. All aircraft, except one, managed to make more or less successful forced landings on the ices around Härnösand. One B 18B was lost together with its crew and was never found. Three other aircraft crashed and were damaged beyond repair.  
One of the more successful landings on the ice was made by Carl Axel Lindh, pilot of  B 18B #18172, marked with code ”D”. The crew was happily saved. Only the pilot had got minor injuries, but when the aircraft was to be salvaged some days later, a wire broke and the aircraft sank to the bottom of the sea.  

Numera alltså någorlunda restaurerat och kan ses på Malmen museet
Bilder o info finns i FR 31 från sid 118
Bild från museet:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 741%29.jpg

http://www.airplane-pictures.net/photo/ ... b-18-b18b/

http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... the-future

Mer kan sägas om ”upplyftet” och senare restaurering....vem bidrar med merinfo ?

OBS:: Finns bild på 18172 F 14 röd D mellan lev.1945-11-28 (Dk utrustat) till Nödlandning 1946-02-10 vid Härnösand. ??
Bengt

Re: 18172 B 18B

InläggPostat: 12 jan 2015, 23:17
av Johnny Comstedt

Re: 18172 B 18B

InläggPostat: 30 jan 2015, 08:15
av Klas Andersson
57 mm kanonen
0.jpg


Några DB 605 på museét ,vet inte om någon är orginal till planet
1.jpg

2.jpg

3.jpg


Instpanel innan den montrades,eller om det är en extra ?
4.jpg

5.jpg

6.jpg

8.jpg

9.jpg

Re: 18172 B 18B

InläggPostat: 30 jan 2015, 08:25
av Klas Andersson
nedanstående bilder tror jag är tagna av Pelle Lundberg

B 18 1.jpg

B 18 2.jpg

B 18 3.jpg

B18 4.jpg



dessa bilder visar min egen kursstyrning till B18
samma utrustning satt i flera Tyska WW2 plan

1.jpg
1.jpg (210.88 KiB) Visad 9560 gånger

6.jpg
6.jpg (216.69 KiB) Visad 9560 gånger

2.jpg
2.jpg (219.17 KiB) Visad 9560 gånger

HPIM5077.JPG

Re: 18172 B 18B

InläggPostat: 17 jan 2019, 16:21
av Bengt Ekbladh
18172 B 18B
...
Haveri 460210 efter nödlandning, Härnösands hamn. Haveriet inträffade under förflyttningsflygning i divisionsförband F 1-F 21. Vid återflygningen över Ångermanälven och under sökandet efter lämplig landningsplats försämrades vädret och divisionen upplöstes, först i grupper och sedan i rotar. Ff beslöt sig för nödlandning med infällt landställ på den snötäckta isen vid Härnösand. Nödlandningen utfördes väl i snödrevet med endast ringa skador på fpl. Ff (resoffasp vpl fu Lindh, GFSU:1), fs (vk Carlsson, GFSU:1) och fsig (fu Hannagren, GFSU:1) oskadade. I samband med bärgning av fpl några dagar senare med hjälp av Rederi Svea's "WIROS" sjönk fpl till botten. Vid försök att lyfta fpl genom att fästa en kraftig stålwire runt fpl stjärtparti bröts detta loss (och kunde föras i land för att senare säljas som skrot). Resten av fpl sjönk till botten och kunde där bida bättre tider. 1979-09-10 (efter 33 år) kunde fpl bärgas, bl a genom en förnämlig insats av KA 5 dykare. Numera restaurerat och kan ses på Flygvapenmuseum, Malmen.
Se detaljer om de 4 haverierna och de 5 nödlandningarna under "Sammanställning och haverier".