18169 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18169 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 03 aug 2014, 14:33

18169
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

1945-01. På grund av brist på motorer genom försenade motorleveranser lämnade fpl slutmonteringen utan motorinstallationer och uppställdes i förråd tills tillräckligt antal motorer anlänt.
Fpl uttaget för provinstallation av stolutskjutningsanordning enl FF skr nr MA 18:382 daterad 1947-03-15
Till Fc 1948-09-15
Godkänt 1948-09-28
Till CVV 1949-03-10 för införande av raketinstallation m.m
Påbörjad 1949-04-14.
Klar för leverans 1949-05-07
Levererat till F 14 1949-05-13

Haveri 1950-07-07. Märkning 14-gul P

Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-03.
Modifiering klar 1951-04-12.
Klart för leverans 1951-04-18.
Fpl hämtat 1951-04-25.
Till F 14 verkstad 1952-06-27 för 400-tim tillsyn.
Klar 1952-10-25

Haveri 1953-04-27 över F 14 bombmål, Tönnersjöheden,
Gångtid totalt 363 timmar och efter 400 ts, som utfördes i oktober 1952, 7 timmar
Motorer typ DB 605 nr V 2667, H 2397
Besättningen ff sergeant Fägerlind (GFU), mfsig sergeant Gustafsson (GFSU:fsig oskadad
Materielskadornas omfattning:
Vänster mittvinge: Frambalkens livplåt (vid lucka ps 10 sid 18.5101/04 rd-katalog B 18B) Diagonala bucklor i livplåt av 1,5 – 2,0 mm höjd.
Höger mittvinge: Frambalkens livplåt, bucklor 1,0 – 1,5 mm. Undersida: Nit avskjuvad vid infästningen mellan vingens bakkant och motorgondolens vänstra sida.
På båda yttervingarna: Svagt veck på varje vinges översida, Vecken utgå c:a 670 mm utanför vingskarvarna c:a 135 mm från vingframkanterna och med sträckning bakåt-utåt. Veckens djup c:a 1,5 mm. Veckens längd: Höger vinge = c:a 340 mm. Vänster vinge = 220 mm.
I signalistens kastbara huv voro glasrutorna pos 3 och 8 sid 18.160/03 rd-katalog B 18B utlåsta.

Ur utredningsrapport:

Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, personalskador etc
Vid upptagning efter dykning utsattes fpl för ett mycket kraftigt kytt, vilket medförde skador på överbyggnad och vingarna.

Sammanfattning.
Fpl har överbelastats så att permanenta deformationer uppkommit i vingarna. Överbelastningen har uppkom-mit då fpl med relativt hög fart och vikt tagits upp efter en dykning och därvid träffats av ett kraftigt kytt.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Fpl var vid starten fulltankat och lastat med 3 st 250 kg:s bomber. Dykningen skedde 10 – 15 min efter starten, varför endast 150 l bränsle förbrukats. Vid upptagningens början hade fpl relativt hög hastighet. Detta i före-ning med det kraftiga kytt som uppträdde har medfört, att fpl utsatts för så stora påkänningar att överbyggnad och vingar skadats under den fortsatta delen av upptagningen.

Halmstad den 20/5 1953
C Mollstadius
Ordförande

Utlåtande och beslut
Haveriorsak enligt haverinämndens utlåtande.
Ingen synes kunna lastas för haveriet.
Haveriet hänskjutes ej till åklagaren.

Halmstad den 20/5 1953
Christian Nilsson
Fljch
/C Mollstadius

Kasserat 1953-11-13. Gångtid total 297,3 tim, antal flygningar 463 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18169 B 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 jan 2019, 16:03

18169 B 18B
....
Fpl uttaget för provinstallation av stolutskjutningsanordning.
Haveri 1953-04-27 över F14 bombmål, Tönnersjöheden, 25 km SO Halmstad. Ingång till dykning vid enskild bombfällning skedde normalt, marschfart 375 km/h. I början av upptagningen (1.100 m höjd, fart 500 km/h, 5-10 graders dykvinkel, belastning 3 G) small det till i fpl och det ryckte till som om det utsatts för ett kraftigt kytt eller kommit in i framförvarande fpl propellerström. Smällen orsakades av att två sidorutor i fsig huv tryckts inåt. Fsig meddelade ff att vingarna böjt sig uppåt. Ff släppte bombfällningsknappen (ingen bomb fälldes), avbröt övningen och landade u a. Efter landningen kunde fastställas, att frambalkens livplåt på båda mittvingarna fått bucklor och att båda yttervingarna veckats på översidan. Haveriorsak: Fpl har vid upptagningens början haft relativt hög fart och vikt (8.600 kg), vilket i förening med ett kraftigt kytt medfört permanenta deformationer på vingar och överbyggnad (frambalkens livplåt på båda mittvingarna buckliga och båda yttervingarna veckade på översidan). Fpl kasserades
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron