18168 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18168 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 03 aug 2014, 14:31

18168
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1945-12-07. Dk-utrustat

Haveri 1945-12-14.
Motorer: DB605 nr V. 01960, H. 00293
Besättningen ff kapten Unger, fs fänrik Person oskadad
Orsak till haveri: Bromsarna låsta (skurna) vid landning varigenom fpl gick på nosen efter c:a 100 m rullning
Skador flygplan: Nosen hoptryckt. Bottenpansaret bortslitet, varigenom spant 1-4 i framkroppen avslitits. Främre spanarstol hoptryckt. Bromsinsatserna kass. Bombluckor, propellerkåpor och samtliga propellerblad deformerade. Syrgas- och elinstallationer framkropp skadade.
Beräknad reparationskostnad: 24.000:- kr

Godkänt 1945-12-21
Överlämnat till F 17 1947-05-19 som lån
Återlämnat till F 14 1947-09-30

Haveri 1948-01-15

Till CVV 1948-03-24 för liten översyn, reparation.
Klar 1948-08-04
Till CVA 1949-07-01 för införande av katapultstolar m m. Motorer typ DB 605 nr (V) 2007, nr (H) 2051
Klar 1949-09-30
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-11.
Modifiering klar 1951-04-21.
Klart för leverans 1951-04-24.
Fpl hämtat 1951-04-26
Till F 14 verkstad 1952-05-29 för 400-tim tillsyn.
Klar 1952-08-15
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter 400 ts 46 tim. Motor typ DB605 V nr 2323, gångtid efter SM 147 tim, H nr 2409, gångtid efter SM 14 7tim.
Senast redigerad av Leif Fredin 09 maj 2016, 12:52, redigerad totalt 3 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18168 B 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 aug 2014, 22:27

18168 B 18B

Leif skriver:
Haveri 1948-01-15
Till CVV 1948-03-24; liten översyn, reparation, klar 1948-08-04

Buklandningen ca 4 km norr om F14 och beräknades kosta 18500:-
motorer var nr. 3002 och 2073
Flög alltså vidare flera år.

Det kanske finns någon som kan bekräfta genom tex lokal tidningsuppgift ?
Någon som kan söka?

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst