18166 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18166 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 03 aug 2014, 14:28

18166
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1945-10-08
Godkänt 1945-10-27

Nödlandning 1946-02-10 vid Härnösand. Märkning 14-röd A
Motorer: TDB 605 nr V 02978, H 02663
Besättningen ff resoffasp vpl furir Havel (GFSU 1), fs vpl ff vicekorpral Rosén (GFSU 1), fsig furir Larsson (GFSU 1) oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl. Relativt oskadat. Fpl översänt till CVV för reparation.
Motor V, H: Inga synliga skador, motorerna insända till CVM för undersökning och reparation.
Propellrar: Deformerade, översända till CVV för reparation.
Utrustning: Inga synliga skador.
Orsak till haveri: Nödlandning. Fpl nödlandat på is på grund av dåligt väder. Buklandning.

Till CVV 1946-02-10. Reparation, klar 1947-06-02
F 14 flottiljverkstad; motorbyte. Påbörjad 1947-10-01, klar ?

Haveri 1948-10-26. Märkning 14-röd A

Till SAAB 1949-02-28 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-03-29
Avhämtat 1949-04-01
Till CVV för införande av raketinstallation m.m. Påbörjad 1949-04-26. Klar 1949-05-25
Klar för leverans 1949-05-30. Levererat 1949-05-31
Till CVV 1950-06-12 för liten översyn, motorbyte.
Vid CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1950-10-20.
Modifiering klar 1950-11-11.
Översyn klar 1951-02-01.
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 281 tim. Motorer urmonteras, konserveras och förvaras.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18166 B 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 jan 2019, 15:47

18166 B 18B
….
Om nödlandningen 460210 vid Norasundet i form av buklandning med i stort sett bara krökta propellerblad som skador. Reparerades och återgick i tjänst.
Avfördes 1953 pga reducering av typen.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst