18164 T 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18164 T 18B

Inläggav Leif Fredin » 03 aug 2014, 14:25

18164
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Första flygning 1945-07-07
Prototyp T 18B
Till Fc 1945-09-01

Haveri 1945-09-10
Motorer: TDB 605 nr 00979 (H), TDB 605 nr 03677 (V)
Besättningen ff kapten Lambert-Meuller, ing Birgander, förman Larsén oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop
Skador flygplan: Huvudställ, yttervinge, vingspets, skevroder, mittvinge, motorgondol, under motorkåpa, fena samt sidoroder.
Skador motorer: Motorfundamentets nedre högra fästbult i brandskottet av. Kylvätskekylaren hoptryckt.
Beräknad reparationskostnad 21.800:- kr

Fpl iordningställts för torpedfällning och levererats till Fc 1946-08-23
Fpl till SAABL 1946-12 för färdigställande av den tidigare avbrutna installationen av 57 mm akan.
Installationen av 57 mm akan klar 1947-05
Till Fc 1947-06-27 för skjutprov
Överlämnat till F 17 1948-12-03
Godkänt 1948-12-15

Haveri 1949-11-02. Märkning 17-blå S

Till CVA 1949-12-16. Klar 1950-01-11
Till CVV 1954-03-17, reparation. Påbörjad 1954-03-22, klar ?
Till CVV; reparation. Påbörjad 1954-06-03, klar 1954-06-15
Konserverat 1956-07-01
Kasserat 1957-02-12
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18164 T 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 sep 2019, 15:50

18164 T 18B

OM Haveriet 1949-11-02. Märkning 17-blå S
18164 hade då loggat 124 ggt, med motorer nr.3022 o 2306
Har tyvärr ingen plats eller kostnad.
...
reparerades!

Hittade lite tillägg om 18164
1954-04-15 rapport från CVV
Vid 252 ggt.. vänster motor DB 605 nr 2270 (305 Tim) övervarv
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst