18141 B 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18141 B 18A

Inläggav Leif Fredin » 21 maj 2014, 09:03

18141
B 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1944-10-31
Godkänt 1944-11-14
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Totalhaveri 1946-05-22 vid start F 1. Märkning 1-blå D
Motorer: STWC3 1189, 1183
Besättningen ff kadett Stig Hedblom, pass vpl Erik G Persson omkom, fsig furir G F Reutne skadad

Kasserat 1946-08-02. Gångtid 190.20tim. Antal flygningar 220 st. Med motorer typ STWC3 nr 1189, 1183
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18141 B 18A

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 jan 2019, 17:07

18141 B 18A
....

Totalhaveri 460522 vid start F 1. Vid lättningen från F 1 (för navigeringsflygning) uppstod motorstörningar (sannolikt felaktigheter i tändsystemet) på höger motor med kraftiga smällar och rökutveckling. På 10-20 m höjd har fpl fått en kraftig girtendens åt höger, vilken ff dock lyckades häva. Trots motorstörningarna har ff fortsatt stigningen till 100 m höjd, där han påbörjat en svag vänstersväng med låg hastighet. Ff har successivt ansatt höjdroder varvid hastigheten gått ned och fpl kommit i stall. För att nå fram till nödlandningsfältet måste fpl passera ett trädparti. Ff har därför använt ytterligare höjdroder, varvid fpl snabbt tappade farten och vikning rakt fram inträffade. Fpl tog mark på fältet med infällt landställ i relativt brant vinkel. Fpl plöjde djupa fåror i marken med nosen och motorgondolerna. Fpl slog därefter runt varvid kroppen knäcktes bakom vingarna. Fsig (fu G F Reutne) benskada men ff (kd S Hedblom) och passagerare (vpl E G Persson) omkom.

http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htm
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst