18127 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18127 B 18A, S 18A

Inläggav Leif Fredin » 18 maj 2014, 09:58

18127
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1944-09-15. Motorer typ STWC3 nr (V) 1113, nr (H) 1072
Godkänt 1944-09-23
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 14 1945-05-02 som lån
Återlämnat till F 1 1947-06-18
Överlämnat till F 3 1947-09-23
Överlämnat till F 21 1948-10-26 jämlikt CFV skr H 123/48. Gångtid total 148 tim. Motorer typ STWC3 nr (V) 1072. Gångtid total 148 tim,
nr (H) 1113. Gångtid total 148 tim.
Märkning 21-24 (1950-05-30)
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-12-14.
Modifiering klar 1951-01-15.
Klart för leverans 1951-01-24.
Fpl hämtat 1951-01-26.

Totalhaveri 1951-02-12 vid Bengtskäret, 16 km öster Piteå. Märkning 21-24
Besättningen ff fanjunkare Rune B Sköld (FFSU), fs löjtnant Hans E Jakobsson, fsig furir Harry V Björkryd omkom.

Kasserat 1951-08-24
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18127 B 18A, S 18A

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 mar 2019, 16:53

18127 B 18A, S 18A

Totalhaveri 1951-02-12 vid Bengtskäret, 16 km öster Piteå. Märkning 21-24 ..
..
Kollision med isen i dålig sikt under instrumentnavigering , ev sjukdom
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6584
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst