18116 B 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18116 B 18A

Inläggav Leif Fredin » 16 maj 2014, 16:22

18116
B 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1944-07-22. Motorer typ STWC3 nr (V) 1066, nr (H) 1069
Godkänt 1944-08-26

Haveri 1945-02-21. vid Varmsätra gård nära Sala. Märkning 1-14
Motorer: STWC3 nr V.1066 gångtid 35 tim, H.1069 gångtid 35 tim
Besättningen ff: vpl korpral Alf I Waibel, fs furir Inge T Norell, fsig furir Erik G Mårthen omkom
Gångtid före sista flygning 35.05 tim. Antal flygningar 66.

Kasserat 1945-04-30 med motorer typ STWC3 nr 1066, 1069.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18116 B 18A

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 jan 2019, 16:25

18116 B 18A.
Läs om haveriet::

Totalhaveri 450221 vid Varmsätra gård nära Sala. Kollision med marken i dåligt väder under förbandsflygning F 21-F 1. På 3.500 m höjd har förbandet vid Gävle mött tätnande molntäcke med molnhöjd 500 m. Strax S om Sandviken tätnade de lägre molnslöjorna. Förbandet kom att flyga mellan två molnskikt, det ena på 600 m och det andra på 200-300 m höjd. I trakten av Sala gick molntäckena ihop men från sitt fpl kunde divch iaktta sidofpl. Strax därefter har förbandet flugit in i ett tätnande molntäcke och förbindelsen inom förbandet har gått förlorad. Fpl råkade strax därefter i brant dykning och gjorde en 270 gr högersväng samt träffade marken i 45 gr dykvinkel. Besättningen, ff (vpl kp A I Waibel), fs (fu I T Norell) och fsig (fu E G Mårthen), omkom.

http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htm
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst