18110 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18110 B 18A, S 18A

Inläggav Leif Fredin » 15 maj 2014, 09:37

18110
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1944-07-20. Motorer typ STWC3 nr (V) 1099, nr (H) 1011
Godkänt 1944-08-11
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-09-02
Motor: STWC3 nr V 1099, H 1011
Besättningen sergeant Olander, korpral Högberg oskadad
Orsak till haveri: Infällt landställ
Skador flygplan: Propellrar skadade. Höger motorgondol med landställsluckor skadad. Vänster motorgondol deformerad. Bombluckorna skadade. Bakkroppens undersida intryckt av pejlramen. 3 st spant av. Vänster inre biklaff något deformerad. Höger sidoroder deformerad.

Verkstad; reparation. Påbörjad 1946-09-02, klar 1947-06-11 (?)
Överlämnat till F 3 1948-03-08 jämlikt CFV skr nr H 27/47. Gångtid total 156.35 tim. Motorer typ STWC3 nr (V) 1099. Gångtid total 154.45 tim,
nr (H) 1233. Gångtid total 306.00 tim. Efter SM 14.50 tim.
Överlämnat till F 11 1948-11-02 jämlikt CFV skr H 123/48. Gångtid total 238 tim. Motorer typ STWC3 nr (V) 1099. Gångtid total 236 tim, nr (H) 1233. Gångtid total 388 tim, efter SM 97 tim.
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-07-05.
Modifiering klar 1950-05-11.
Klart för leverans 1950-08-12.
Fpl hämtat 1950-08-14.
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1951-01-16 (?), klar 1951-08-15

Haveri 1953-05-28. Märkning 11-10

Till CVV; 400 tillsyn. Påbörjad 1954-03-10, klar 1954-04-04

Haveri 1955-05-16 vid F 11 fält, Skavsta. Märkning 11-10
Motor typ STWC3 nr H 1426, V 1019
Besättningen ff löjtnant Bengt Gustav Palmqvist (inflygning S 18), lärare sergeant Carl Holger Sundell (FFSU) oskadad

Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, personalskador etc
Under start och landningsövning i dk utan klaff (som förövning till enmotorlandning) på bana 16 sjönk fpl igenom, varvid höger landställsbens fällstötta först brast. Därefter knäcktes även det andra landställsbenets fällstötta, varefter fpl gled c:a 400 m på buken, varvid skador uppstod, framförallt på motorgondolen och landställ. Härunder splittrades även förarkabinens höger sidoruta (uppkast från höger propeller?) varvid ff, löjtnant FV reserv Palmqvist, fick glassplitter i högra ögats conjunctivalsäck. I övrigt erhöll besättningen inga skador.

Materielskadornas omfattning: Fpl: Båda motorgondolerna svårt sönderslagna. Båda landställsbenen svårt skadade.
Skador på flygkroppens undersida.
Motor och propellrar: Obetydliga skador på motorerna på vilka dock erfordras närmare undersökning.
Båda propellrarna sönderslagna.
Beräknad kostnad 75.000:- kr

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Haveriet har orsakats av en onormalt hård landning, vid vilken den tidigare försvagade fällstöttan på höger landställsben brustit.
Besättningen bör med hänsyn till ff utbildningsståndpunkt och förhandenvarande omständigheter ej lastas för det inträffade.
Försummelse vid fpl skötsel och vård har icke förelegat.
Undersökning bör göras om möjligheten och lämpligheten att förstärka fällstöttorna.
Kontroll av huvarnas nödutlösningar på i tjänst varande fpl S 18 bör utföras.
Fpl kommer att föreslås till kassation.

Kasserat 1955-08-05. Gångtid total 885 tim, efter LF 454 tim, antal flygningar 1212 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst