18104 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18104 B 18A, S 18A

Inläggav Leif Fredin » 15 maj 2014, 09:26

18104
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1944-04-25. Motorer typ STWC3 nr (V) 1027, nr (H) 1029
Godkänt 1944-05-11
Märkning 1-2

Haveri 1944-09-26
Motorer: STWC 3 nr 1027, nr 1029
Besättningen ff fänrik Sjöholm, fs löjtnant Sundin, fsig vpl af Uhr oskadad
Orsak till haveri: Höger landningsställsben gick ej att fälla ut.
Skador flygplan: Höger landningsställsben deformerat. Hydr. cylindern lossbruten. Kolvstång till d:o knäckt. Stötta i höger motorgondol deformerad. Div. skador å indragningsmekanism och indikeringsanordning.
Skador motor: Höger propeller skadad.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr

Reparation F 1 flygverkstad. Klart 1945-01-24
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för liten översyn. Beräknas påbörjas 1945-04-19, beräknas klar 1945-07-31
Överlämnat till F 11 1947-01-15. Motorer typ STWC3 nr (V) 1008, nr (H) 1264.
Märkning 11-4
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-03- ?.
Klar ?
Till CVV 1950-06-28 för liten översyn, motorbyte.
Vid CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-11-24.
Modifiering klar 1950-12-15.
Översyn klar 1951-03-16.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1953-07-10.
Klar 1953-10-08

Haveri 1955-09-08
Motorer STWC3 nr 1018, 1024
Besättningen ff sergeant Sundell (FFSU),fs löjtnant Åselius (FFSU, fsig flygnav Persson oskadad

Efter flygning ingående i flygfälttävlan skulle bedömningslandning utföras. Den skedde som en fullt normal trepunktslandning med sättning från c:a 3 dm höjd med sporrstället obetydligt före huvudstället. Vid sättningen brast svetsen vid övre ändstycket på fällstöttan för vänster landställsben.

Materielskadornas omfattning
Höger brandskott, landställsluckor och motorinklädnad deformerade. Höger landställshjul sönderslaget. Höger propeller svårt skadad.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr

Utlåtande och beslut
Haveriet har orsakats av att fällstöttan för vänster landställsben brustit i svetsen vid övre ändstycket. Ingen kan lastas för det inträffade. Kronan vidkännes kostnaderna. Fpl repareras på flygverkstaden.

F 11 verkstad; haverireparation.
Påbörjad 1955-10.
Klar 1955-11
Till CVV för 400-tim tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1956-08-16.
Klar 1956-09-20
Kasserat 1959-05-22.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster