18114 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18114 B 18A, S 18A

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 mar 2014, 21:47

B / S18A 18114

Är bilderna från 1945-02-19 , haveri på Kallax?
(länk o bilder från FB...hoppas de är kvar ett tag!)

https://www.facebook.com/groups/391387510944878/

https://www.facebook.com/groups/391387510944878/
Längre ner finns 2 olika foton,

Finns mer uppgifter om 18114:s vidare öden?
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 19 maj 2014, 06:31, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 18114

Inläggav Leif Fredin » 16 maj 2014, 16:20

18114
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Godkänd FF-kontroll utförd 1944-06-16
Fpl disponeras av SAAB för diverse prov, bl a med dykbromsar
Levererat till F 1 1944-12-28. Motorer typ STWC3 nr (V) 1054, nr (H) 1014
Godkänt 1945-01-16
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-02-19 vid F 21, Kallax. Märkning 1-röd K
Motorer: STWC3 nr V.1054, H.1014
Besättningen ff resoffasp Kullberg, fs löjtnant Janson, fsig furir Borg oskadad
Orsak till haveri: Ff gjorde en vid landningen en grov felbedömning, och trots att andra fpl stodo i början på banan, trots att sättningen skedde mycket långt fram och trots att solen var besvärande, varför en ännu större noggrannhet krävts, underlät han att draga på och gå om, varför fpl gick in i snövallen på fältets motsatta sida och slog runt.
Skador flygplan: Nosen intryckt, överbyggnaden krossad. Stabilisator och fenor knäckta och sidorodren de-formerade.
Skador motor: Propellrarna kraftigt deformerade.
Beräknad reparationskostnad fpl 36.5000:- kr, propeller 500:- kr

Till CVV; haverireparation. Påbörjad 1945-03-07. Klar 1946-11-14
Överlämnat till F 11 1947-01-15. Motorer typ STWC3 nr (V) 1014, nr (H) 1054
Överlämnat till F 3 1947-05-23
Överlämnat till F 11 1948-11-02 jämlikt CFV skr H 123/48. Gångtid total 203 tim.
Motorer typ STWC3 nr (V) 1184. Gångtid total 157 tim, nr (H) 1014. Gångtid total 203 tim.
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-07-04.
Modifiering klar 1950-08-08.
Klart för leverans 1950-08-09.
Fpl hämtat 1950-08-09.
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1953-08-10, klar 1953-11-11
Till CVV 1956 vecka 17. Förrådskonservering i väntan på 400 tillsyn
Åter till F 11 1957-05-31 utan åtgärd
Kasserat 1959-05-22
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster