17110 , B17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17110 , B17B

Inläggav Klas Andersson » 08 nov 2013, 20:43

17110

SAAB B17B
Version : B-BL

Levererad 42-05-04 till FC

Godkänd 42-05-12

Till F7 , 42-06-28 , Kod : 10

Totalhaveri i Vänern vid Vilsbäcksholmen 42-08-06

Kasserad 42-12-28

Jag har gjort några sporadiska sökningar på den förmodade platsen ,men inget hittat
skanna0001.jpg
skanna0002.jpg
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: 17110 , B17B

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 nov 2013, 22:19

Totalhaveriet i Vänern vid Vilsbäcksholmen 1942-08-06 med B17B 17110 F7-10
var väl 1:a totalhaveri med -17 i förbandstjänst... sen följde ju tyvärr många fler.

Nu vet jag inte vattendjupet vid Vilsbäcksholmen , men det skulle förvåna om man inte gjorde allt
för att få upp allt/det mesta?

Hittar hittills inte så mycket mer men motorn My XXIV 694 var redan 1942-05-08 inmonterad i 17110.... insänt av CVM när ”nått” kan ha hänt vid F4 / Östersund .
Där ser man att motorn hade 12 ggt medan 17110 hade 8,5 timmar.
(varit före dess inmonterad i annat plan 3,5 timmar eller ?)

Undrar vad ”den riktiga haverirapporten" säger?”

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: 17110 , B17B

Inläggav Leif Fredin » 09 nov 2013, 07:42

17110
B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 10

Till CVM/Fc 1942-05-05 med motor typ My XXIV nr 694.
Prov med bombinstallation

Haveri 1942-05-08 vid Tannefors flygfält
Motor: My XXIV nr 694
Ff löjtnant Mörne oskadad
Orsak till haveri: Ofrivillig utlösning av förarhuven, vilket tvingade föraren till vissa åtgärder, som till följd av den lösa marken förorsakat att flygplanet ställt sig på nosen vid start från Tannefors flygfält
Skador flygplan: Höger landningsställsben. Vagga kraftigt deformerad. Nedre stötta för indragningsmekanis-men avbruten. Bult mellan övre och nedre stötta deformerad. Smärre bucklor i landningsställsinklädnaden
Skador motor: Propeller. Ett blad kraftigt deformerat. En à två djupa sår i framkanten de två andra bladen ävensom mindre deformationer.
Beräknad reparationskostnad 3.500:- kr

Godkänt 1942-05-19
Överlämnat till F 7 1942-06-28

Totalhaveri 1942-08-06 i Vänern vid Vilsbäcksholmen, märkning 7-10
Motor: My XXIV nr 694
Besättningen, ff furir N Bertil B. Nilsson, fsk vicekorpral K E Rune Carlsson omkom

Haveri inträffat under övning i lågbombfällning med dykning från 600-300 m höjd i 45° dykvinkel, varvid föraren furir Nilsson och vkorpral Karlsson omkom. Enligt ögonvittne utfördes övningen med större vinkel än avsett, fällningshöjden troligen understigit 300 m, lägsta höjden vid urtagningen var under 50 m och urtagningen var mycket kraftig. Under skarp stigning och högersväng har fpl rollat höger, varefter det i ett kort moment flugit i ryggläge för att sedan övergå i en rörelse liknande urgången ur en halvroll, varvid fpl efter passerandet av lodlinjen tagit vatten i omkring 45° vinkel.
Fpl var försett med modifierat, större lättroder, fpl var alltför lätt i skevningen. Trimrodret höjdes 3 mm enligt anvisning från SAAB, sedan sänkts 1 mm varefter fpl erhållit tillfredsställande flygegenskaper. Höjdes 3 mm 1/8-42, sänktes 1 mm 4/8-42

Kasserat 1942-12-28 med motor typ My XXIV nr 694
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst