av Leif Fredin » 09 nov 2013, 07:42
17110
B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 10
Till CVM/Fc 1942-05-05 med motor typ My XXIV nr 694.
Prov med bombinstallation
Haveri 1942-05-08 vid Tannefors flygfält
Motor: My XXIV nr 694
Ff löjtnant Mörne oskadad
Orsak till haveri: Ofrivillig utlösning av förarhuven, vilket tvingade föraren till vissa åtgärder, som till följd av den lösa marken förorsakat att flygplanet ställt sig på nosen vid start från Tannefors flygfält
Skador flygplan: Höger landningsställsben. Vagga kraftigt deformerad. Nedre stötta för indragningsmekanis-men avbruten. Bult mellan övre och nedre stötta deformerad. Smärre bucklor i landningsställsinklädnaden
Skador motor: Propeller. Ett blad kraftigt deformerat. En à två djupa sår i framkanten de två andra bladen ävensom mindre deformationer.
Beräknad reparationskostnad 3.500:- kr
Godkänt 1942-05-19
Överlämnat till F 7 1942-06-28
Totalhaveri 1942-08-06 i Vänern vid Vilsbäcksholmen, märkning 7-10
Motor: My XXIV nr 694
Besättningen, ff furir N Bertil B. Nilsson, fsk vicekorpral K E Rune Carlsson omkom
Haveri inträffat under övning i lågbombfällning med dykning från 600-300 m höjd i 45° dykvinkel, varvid föraren furir Nilsson och vkorpral Karlsson omkom. Enligt ögonvittne utfördes övningen med större vinkel än avsett, fällningshöjden troligen understigit 300 m, lägsta höjden vid urtagningen var under 50 m och urtagningen var mycket kraftig. Under skarp stigning och högersväng har fpl rollat höger, varefter det i ett kort moment flugit i ryggläge för att sedan övergå i en rörelse liknande urgången ur en halvroll, varvid fpl efter passerandet av lodlinjen tagit vatten i omkring 45° vinkel.
Fpl var försett med modifierat, större lättroder, fpl var alltför lätt i skevningen. Trimrodret höjdes 3 mm enligt anvisning från SAAB, sedan sänkts 1 mm varefter fpl erhållit tillfredsställande flygegenskaper. Höjdes 3 mm 1/8-42, sänktes 1 mm 4/8-42
Kasserat 1942-12-28 med motor typ My XXIV nr 694